Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Munin lämnar Skokloster

Skrivet datum: 10 maj 2009

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Gunnar Åkerberg

 

Lördagen den 9 maj förbereddes DC-3/C-47A (Tp 79) 79002 "Munin" för transport från Skokloster till fallskärmsjägarskolans gamla läger i Karlsborg.

 

Transporten kommer att ske sjövägen med hjälp av en pråm, och om väder-och vindförhållanden är gynnsamma kommer sjötransporten att påbörjas på tisdag den 12 maj.

 

För att kunna transportera DC-3:an sjövägen så demonterades flygplanet och transporterades till bryggan i Skokloster. Den komplicerade transporten genomfördes av medlemmar från Vallentuna Aviatörförening, med Åke Jansson i spetsen, personal från entreprenören Ekerö Rederi, medlemmar från Fallskärmsjägarklubben samt Peter Flensburg.

 

79002 tillverkades som en C-47A-DL med cn 9103 och levererades den 19 februari 1943 som 42-32877 till US Army Air Force, (USAAF). Kärran har även haft en kort civil karriär innan den hamnade i svenska flygvapnet, bland annat fanns den hos Skandinaviska Aero AB med den civila registreringen SE-APW och namnet "Polaris" en period.

1949 levererades maskinen till flygvapnet med flygvapenbeteckningen Tp 79 och flygvapnets registrering 79002.

DC-3:an i Skokloster är historiskt intressant då den är systerflygplan till 79001 "Hugin", som i juni 1952 sköts ner av en sovjetisk MiG-15 över östersjön.

 

Fallskärmsjägarklubben som är de nya ägarna till 79002 planerar att återställa flygplanet som typen var inredd när den användes som hoppkärra av Fallskärmsjägarskolan (FJS). Därefter kommer 79002 att ställas ut vid fallskärmsjägarskolans gamla läger i Karlsborg.

 

Under projektets gång kommer information och foton att läggas ut löpande på Fallskärmsjägarklubbens hemsida: www.fallskarmsjagarna.org.

 

Läs mer om "Swedic 792 outbound Skokloster" på denna länk.

 

Tp 79002 "Munin" förbereds för resan från Skokloster till Karlsborg. Foto: Gunnar Åkerberg.

Tp 79002 "Munin" förbereds för resan från Skokloster till Karlsborg. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Cockpiten på 79002 är i stort sett komplett. Foto: Gunnar Åkerberg.

Cockpiten i 79002 är i stort sett komplett. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Höger vinge lyfts av 79002. Foto: Gunnar Åkerberg.

Höger vinge lyfts av 79002. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Höger vinge transporterades till bryggan med hjälp av en fyrhjuling och släpvagn. Foto: Gunnar Åkerberg.

Höger vinge transporterades till bryggan med hjälp av en fyrhjuling och släpvagn. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Propellerdemontering. Foto: Gunnar Åkerberg.

Propellerdemontering. Foto: Gunnar Åkerberg.
 

Vänster motor demonteras under ledning av Åke Jansson.  Foto: Gunnar Åkerberg.

Vänster motor demonteras under ledning av Åke Jansson. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Himlen kan vänta...79002 passerar kyrkan i Skokloster med några meter tillgodo. Foto: Gunnar Åkerberg.

Himlen kan vänta...79002 passerar kyrkan i Skokloster med några meter tillgodo. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Nerför kyrkbacken - här gäller det att hålla tungan rätt i mun...!  Foto: Gunnar Åkerberg.

Nerför kyrkbacken - här gäller det att hålla tungan rätt i mun...! Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Bryggan i Skokloster den 5 maj Kl. 19:08, en vingklippt Munin är redo att gå till sjöss... Foto: Gunnar Åkerberg.
Bryggan i Skokloster den 5 maj Kl. 19:08, en vingklippt Munin är redo att gå till sjöss... Foto: Gunnar Åkerberg.

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm