Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Flyget på Barkarby 100 år - kulturexkursion på fältet

Skrivet datum: 26 september 2013

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Bernt Olsson

 

Lördagen 14 september genomfördes en guidad rundvandring på Barkarbyfältet, ett samarrangemang Kungl Svea Flygflottilj F 8 Kamratförening och  Svensk Flyghistorisk Förening, Region Stockholm.

 

Ett hundratal besökare hade samlats vid vandrarhemmet Majorskan, f d  kanslihuset för att med av Järfälla kommun sponsrad buss bli transporterad till östra delen av Barkarbyfältet vid Hägerstalund. Där flyget startade 1913.

 

Åke Lundberg F 8 Kamratförening var sakkunnig guide på denna fältstudie och berättade bland annat om historiska tillbakablickar av denna del av Järvafältet, som kallades Hägerstalundfältet när Arméflyget tjänstgjorde innan Flygvapnets tillkomst 1926. 1938 sattes F 8 upp och vi fick ta del av dess flygverksamheter och uppgifter. Vi passerade berget med infarter till berghangaren som fortfarande är militärt område och var inte tillgängligt för oss besökare. Vidare upp på berget (Robothöjden) där flygledartornet finns kvar och platserna för luftförsvarsrobot Rb 68 Bloodhound.

 

Vi fick även en orientering om den nya Barkarbystadens utveckling.

 

Rundvandringen var uppdelad i två delar, under eftermiddagen guidning inom kasernområdet där Åke Lundberg berättade om byggnader och flottiljens stödfunktioner.

 

Kamratföreningen sålde den nya boken "Flyget på Barkarby 100 år" och en jubileumsdekal. Dessa kan köpas via SFF Medlemsservice och kommer även säljas på vårt möte på Armémuseum söndag 13 oktober, där temat är Flyget på Barkarby 100 år med föredrag och bildvisning.

 

 

Karta över Barkarby

Karta över Barkarby

 

Ett hundratal deltagare samlades vid f.d. kanslihuset. Foto: Hans Groby.

Ett hundratal deltagare samlades vid f.d. kanslihuset. Foto: Hans Groby.

 

Rune Ryberg, 92 år. Han var med när F 8 startade 1938!

Rune Ryberg, 92 år. Han var med när F 8 startade 1938!
Denna gentleman står vid  minnesstenen som har följande text: Kungl Svea Flygflottilj 1938 - 1963, Kungl Svea Flygkår 1963 - 1974,  Krigsbasverksamhet 1974 - 1994. Foto: Åke Lundberg.

 

Här vid Hägerstalundsfältet började flyget 1913. Foto: Hans Groby.

Här vid Hägerstalundsfältet började flyget 1913. Foto: Hans Groby.

 

Åke Lundberg var en kunnig guide, med drygt 40 år teknisk tjänst i Flygvapnet. Börjande 1950 på F 4 Östersund med mellanlandning 1953 - 1965 på  F 15 Söderhamn för att 1965 - 1974 tjänstgöra vid F 8 Barkarby sedan Bastroppstjänst Barkarbybasen till nedläggning 1994. Foto: Hans Groby.

Åke Lundberg var en kunnig guide, med drygt 40 år teknisk tjänst i Flygvapnet. Börjande 1950 på F 4 Östersund med mellanlandning 1953 - 1965 på  F 15 Söderhamn för att 1965 - 1974 tjänstgöra vid F 8 Barkarby sedan Bastroppstjänst Barkarbybasen till nedläggning 1994. Foto: Hans Groby.

 

Anders Eklund berättade om Rb 68 skjutningar på Vidsels skjutfält i  Lappland, han var med om de sista provskjutningarna. Foto: Hans Groby.

Anders Eklund berättade om Rb 68 skjutningar på Vidsels skjutfält i  Lappland, han var med om de sista provskjutningarna. Foto: Hans Groby.

 

Kasernområdet, den gröna byggnaden var sjukhuset, den bruna en kasern. Hans Groby.

Kasernområdet, den gröna byggnaden var sjukhuset, den bruna en kasern. Hans Groby.

 

Ingång till Bäverdalen, ett bergrum som användes till jaktcentral i första skedet, sedan utbildningsanläggning. Foto: Hans Groby.

Ingång till Bäverdalen, ett bergrum som användes till jaktcentral i första skedet, sedan utbildningsanläggning. Foto: Hans Groby.

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm