Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Företagsam flygplats firades med föredrag

Skrivet datum: 11 april 2012

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Bernt Olsson

 

SFF Stockholms aprilmöte på Armémuseum hade tema Arlanda 50 år. Föredragshållare var Michael Sanz, grafisk designer men även känd flygboksförfattare till böckerna "Bromma Flygplats" och "Linjeflyg", vilka båda utsetts till Året Flygbok.

 

Han är också redaktör för "I luften - Flygets årsbok" och har för sina böcker fått utmärkelserna Vingpennan, Söderbergplaketten och KSAK guldplakett. Han är engagerad i flera flyghistoriska föreningar som kanslichef i SFF och ordförande i Le Caravelle Club. Således hade vi en välorienterad föreläsare i Armémuseums fina hörsal denna söndag 1 april. Ett datum som passade bra, Arlanda invigdes 1 april 1962.

 

Michael Sanz berättade på ett behagligt och underhållande sätt om Arlanda historia och började med Stockholms första flygningar på Gärdet redan 1909 och linjetrafik från Lindarängen, postflygflyg från Barkarby och Brommas invigning 1936.

 

Man ansåg redan några år efter Brommas invigning att det skulle behövas en större flygplats för att klara framtidens större flygplan och nya utredningar gjordes. 1944 års flygplatsutredning föreslog bl.a. Grillby, Upplands Väsby, Jordbro eller Skå Edeby som plats för ny storflygplats. Jordbro föll bort på grund av närheten till flygflottiljen i Tullinge och militära skyddsområden i Skärgården. Skå Edeby och Upplands Väsby hade dåliga markförhållanden och Grillby för långt ifrån staden.

 

Sedan kom förslaget Halmsjön i Sigtuna kommun upp, ett förslag som riksdagen redan 1946 beslöt skulle genomföras. 1954 var banan på Halmsjön färdig och första landningen gjordes 26 nov 1954 med SAS DC-6B. Kaptenen Georg Lindow underkände banan direkt, "aldrig mera", eftersom banan var mycket högre på mitten än i banändorna och man kallade den "puckelpisten". Nya utredningar och 1957 föreslogs att Skå Edeby skulle bli ny storflygplats men samma år beslutar Riksdagen att flygplatsen skulle ligga vid Halmsjön. Den gamla banan revs upp och nya banor byggdes, en nord-sydlig, bana 01/19 och en öst-västlig, bana 08/26.

 

1958 utlystes en namntävling och bland flera förslag bestämdes 1958 namnet Arlanda, som anknyter till Arland socken där flygplatsen ligger. Förste flygplatschef blev Bertil Florman. 1959 invigdes bana 1, 01/19 och januari 1960 öppnades flygplatsen.

 

Provisorier var det gott om, den första internationella terminalen var i ett fältgarage.  Ett barracudatält användes som terminal. Air France Boeing 707 blev 24 februari 1960 första fyrmotoriga jetflygplan som landade i Sverige och den 26 juni samma år flög SAS med DC-8 till New York. 1 april 1962 var det officiell invigning av kung Gustav VI Adolf.

SAS flyttade från Bromma 1969. 1976 invigdes den nya Arlanda International med nosbryggor, men Sturup var först i Sverige med denna bekvämlighet.

 

Den gamla provisoriska utrikesterminalen blev provisorisk inrikesterminal. 1 oktober 1983 flyttar Linjeflyg från Bromma till Arlanda och ny inrikesterminal invigdes för Linjeflyg och SAS. 1993 invigs Sky City och nytt flygledartorn invigdes 2001. Tredje banan invigdes 2002 men av olika skäl togs inte i bruk förrän ett år senare. Idag är det över 19 miljoner resenärer som passerar Arlanda årligen, med 80 olika flygbolag.

 

Föredraget avrundades med en journalfilm (från SFF Arkiv) om bygget av Arlanda, som visade bl.a. den kungliga invigningen. 

 

Michael avslutade programmet med att visa bilder från en filminspelning med Caravelle Clubs SE-DAI, omsminkad till Finnair. Ett finskt filmbolag hade hyrt flygplanet för att på Arlanda spela in scener i filmen "Kaappari - The Hijack that went south".

 

 

Arlandakunnig föredragshållare Michael Sanz i Armémuseums hörsal. Foto: Bernt Olsson.

Arlandakunnig föredragshållare Michael Sanz i Armémuseums hörsal. Foto: Bernt Olsson.

 

Arlandaföredraget innehöll en kort journalfilm om bygget av Arlanda och invigning 1 april 1962 av kung Gustav VI Adolf. Här i bild. Rätt charmig film där ljud och bild inte alltid  var synkroniserade... Foto: Bernt Olsson

Arlandaföredraget innehöll en kort journalfilm om bygget av Arlanda och invigning 1 april 1962 av kung Gustav VI Adolf. Här i bild. Rätt charmig film där ljud och bild inte alltid  var synkroniserade...
Foto: Bernt Olsson

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm