Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Intressant Gripenföredrag av Stig Holmström

Skrivet datum: 22 mars 2010

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Gunnar Åkerberg

 

Söndagen den 7 mars hade ett 50-tal personer samlats på Armémuseum för att lyssna på Stig Holmströms mycket intressanta föredrag om de första flygningarna med JAS 39 och den fortsatta utvecklingen av Gripensystemet.

 

Föredraget kom i huvudsak att handla om det som skedde för drygt 20 år sedan, det vill säga de första flygningarna med Gripen, men även fortsatt utveckling och exporten av Gripen till olika länder berördes under det närmare en och en halv timme långa föredraget.

 

Stig Holmström har en unik bakgrund som Provflygare på dåvarande FC och Saab. Stig berättade att han tillsammans med Kent Harrskog troligen varit ensam om att ha flugit samtliga Saabs jetflygplan från J 29 Tunnan till JAS 39 Gripen. Stig har även flugit ett stort antal utländska stridsflygplan, bland annat F-104 Starfighter, F-4 Phantom, F-16 Falcon samt F-18 Hornet.

 

Stig nämnde inledningsvis de stora organisatoriska förändringar som skett i flygvapnet från 1960-talet fram till i dag. När han genomförde sin fältflygarutbildning utbildades fyra kullar med totalt 120 piloter per år och i dag är man nere i under 10 piloter. I takt med att antalet flottiljer och flygplan minskat så är naturligtvis pilotbehovet mindre i dag. Även haverifrekvensen förr och nu berördes, där får man ju tack & lov säga att utvecklingen gått i rätt riktning.

 

Som den duktiga berättare han är så fängslade Stig sin publik under hela sitt föredrag. Många spännande detaljer om utvecklingen av Gripen, bland annat om det avancerade styrsystemet avslöjades och unika bilder och videoklipp visades för åhörarna.

 

- Gripen hade delvis en svår barndom, men har utvecklats till en välartad yngling som dessutom har ytterligare utvecklingspotential sade Stig Holmström sammanfattningsvis innan han rundade av sitt föredrag med en frågestund.

 

 

Stig Holmström f.d. Provflygare på Saab. Foto: Gunnar Åkerberg

Stig Holmström f.d. Provflygare på Saab. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Flygutprovningstillståndet för provflygplanet 39-1, daterat 1988-12-08 dagen innan den första provflygningen som genomfördes av Stig Holmström den 9 december 1988. Foto: Gunnar Åkerberg

Flygutprovningstillståndet för provflygplanet 39-1, daterat 1988-12-08 dagen innan den första provflygningen som genomfördes av Stig Holmström den 9 december 1988. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Historiskt foto från första provflygningen den 9 december 1988. Bilden är tagen av Peter Liander strax söder om Linköping. Peter satt i en SK 60, tillsammans med fotograferna Jonny Lindahl (stillbild) och Owe Pettersson (video). Pilot var Weikko Sunell, provflygare på Saab. Foto: Peter Liander 

Historiskt foto från första provflygningen den 9 december 1988. Bilden är tagen av Peter Liander strax söder om Linköping. Peter satt i en SK 60, tillsammans med fotograferna Jonny Lindahl (stillbild) och Owe Pettersson (video). Pilot var Weikko Sunell, provflygare på Saab. Foto: Peter Liander.

 

Stig Holmström i berättartagen. Foto: Gunnar Åkerberg

Stig Holmström i berättartagen. Foto: Gunnar Åkerberg

 

I oktober 1997 var den första Gripendivisionen på F 7 utrustad med JAS 39A operativ. Foto: Gunnar Åkerberg

I oktober 1997 var den första Gripendivisionen på F 7 utrustad med JAS 39A operativ.
Foto: Gunnar Åkerberg

 

JAS 39D under övning Nordic Air Meet 2007 i Luleå. Foto: Gunnar Åkerberg

JAS 39D under övning Nordic Air Meet 2007 i Luleå. Foto: Gunnar Åkerberg

 

På JAS 39C/D har anpassning av intern och extern belysning på flygplanet skett så att Night Vision Goggles, NVG kan användas vid uppdrag i mörker. Här en bild från den norska övningen Cold Response 2009. Foto: Gunnar Åkerberg

På JAS 39C/D har anpassning av intern och extern belysning på flygplanet skett så att Night Vision Goggles, NVG kan användas vid uppdrag i mörker. Här en bild från den norska övningen Cold Response 2009. Foto: Gunnar Åkerberg

 

F 17 i Ronneby blev världens första användare av JAS 39C Gripen vid första leveransen den 14 september 2004. Här startar en 39C utrustad med spaningskapsel SPK 39 från F 17 hösten 2009. Foto: Gunnar Åkerberg

F 17 i Ronneby blev världens första användare av JAS 39C Gripen vid första leveransen den 14 september 2004. Här startar en 39C utrustad med spaningskapsel SPK 39 från F 17 hösten 2009.
Foto: Gunnar Åkerberg

 

En JAS 39C fäller av facklor under en övning över Vidsel i juni 2008. Foto: Gunnar Åkerberg

En JAS 39C fäller av facklor under en övning över Vidsel i juni 2008. Foto: Gunnar Åkerberg

 

JAS 39C/D är svenska flygvapnets stridsflygresurs under många år framöver. Foto: Gunnar Åkerberg

JAS 39C/D är svenska flygvapnets stridsflygresurs under många år framöver. Foto: Gunnar Åkerberg

 

En tjeckisk JAS 39D startar från hemmabasen i Caslav. Tjeckiska flygvapnet har opererat GripenC/D sedan 2005. Foto: Gunnar Åkerberg

En tjeckisk JAS 39D startar från hemmabasen i Caslav. Tjeckiska flygvapnet har opererat Gripen C/D sedan 2005. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Ungerska flygvapnet leasar 14 GripenC/D som de avser köpa när leasingavtalet löper ut 2016. Foto: Gunnar Åkerberg

Ungerska flygvapnet leasar 14 GripenC/D som de avser köpa när leasingavtalet löper ut 2016. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Sydafrikanska flygvapnet har beställt 26 GripenC/D varav 9 tvåsitsiga 39D hittills är levererade. Foto: Gunnar Åkerberg.

Sydafrikanska flygvapnet har beställt 26 GripenC/D varav 9 tvåsitsiga 39D hittills är levererade. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Brittiska provflygarskolan Empire Test Pilot School kommer två gånger per år till Sverige för att flyga Gripen – Här ”Blue Lady” med EPTS logo på den blåmålade fenan. Foto: Gunnar Åkerberg

Brittiska provflygarskolan Empire Test Pilot School kommer två gånger per år till Sverige för att flyga Gripen – Här ”Blue Lady” med ETPS logo på den blåmålade fenan. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Det första flygplanet för det thailändska flygvapnet under slutmontering på Saab i Linköping i mars 2009. Foto: Gunnar Åkerberg

Det första flygplanet för det thailändska flygvapnet under slutmontering på Saab i Linköping i mars 2009. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Demonstratorn för Gripen NG, Next Generation, presenterades för omvärlden vid en roll out den 23 april 2008 på Saab i Linköping. Foto: Gunnar Åkerberg

Demonstratorn för Gripen NG, Next Generation, presenterades för omvärlden vid en roll out den 23 april 2008 på Saab i Linköping. Foto: Gunnar Åkerberg

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm