Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Lyft för nytt Sk 16 projekt

Skrivet datum: 13 april 2013

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Gunnar Åkerberg

 

En milstolpe i renoveringsarbetet passerades den 13 april 2013 när Sk 16A med FV-nr. 16009 fick mittsektion och bakkropp hopfogad med mittvingen samt fick sin motor monterad.

 

Den Noorduyn-tillverkade North American AT-16, Harvard IIb, Sk 16A nummer16009 köptes i delar av den nuvarande ägaren under 2009. Han påbörjade ett omfattande renoveringsarbete i början av 2010, och nu efter tre års hårt arbete börjar projektet likna ett flygplan igen. Ägaren hoppas att kunna motorköra flygplanet senare i år, och om alla bitar faller på plats kan maskinen vara i luften nästa år. Flygplanet kommer att målas i ett attraktivt US Navy inspirerat färgschema med en personlig prägel. Historik om individen 16009 och lite bakgrund till projektet finns att läsa på Lae blogg

 

Några dagar innan nummer 16009 sammanfogades så anlände ytterligare en Sk 16 till ägarens verkstad. Det är Sk 16A nr. 16029 som nyligen bytt ägare. Flygplanet är i stort sett komplett och i originalskick. Framtiden får utvisa vad som händer med nummer 16029 som förefaller vara ett mycket intressant renoveringsobjekt.

 

 

Förberedelser inför det stora lyftet den 13 april 2013. Foto Gunnar Åkerberg

Förberedelser inför det stora lyftet den 13 april 2013. Foto Gunnar Åkerberg

 

Mittsektion och bakkropp lyfts försiktigt på plats med hjälp av en kran. Foto Gunnar Åkerberg

Mittsektion och bakkropp lyfts försiktigt på plats med hjälp av en kran. Foto Gunnar Åkerberg

 

Flygkroppen är fäst med endast åtta bultar i mittvingsektionen. Foto Gunnar Åkerberg

Flygkroppen är fäst med endast åtta bultar i mittvingsektionen. Foto Gunnar Åkerberg

 

När väl flygkropp och vinge var sammanfogade var det dags att lyfta motorn på plats. Foto Gunnar Åkerberg

När väl flygkropp och vinge var sammanfogade var det dags att lyfta motorn på plats.
Foto Gunnar Åkerberg

 

Klart! Nu börjar Harvardprojektet likna ett flygplan igen. Förhoppningsvis får vi njuta av denna skönhet i luften under 2014. Foto Gunnar Åkerberg

Klart! Nu börjar Harvardprojektet likna ett flygplan igen. Förhoppningsvis får vi njuta av denna skönhet i luften under 2014. Foto Gunnar Åkerberg

 

Ägaren har hämtat inspiration från ett färgschema som användes av US Navy och satt sin personliga prägel på designen. Flygplanet kommer i stora drag att likna Harvarden på bilden från Oshkosh ovan när det väl är färdigmålat och märkt. Foto Gunnar Åkerberg

Ägaren har hämtat inspiration från ett färgschema som användes av US Navy och satt sin personliga prägel på designen. Flygplanet kommer i stora drag att likna Harvarden på bilden från Oshkosh ovan när det väl är färdigmålat och märkt. Foto Gunnar Åkerberg 

 

Den nyligen förvärvade Sk 16A nummer 16029 (F 17-71) är ett komplett renoveringsobjekt i originalskick. Foto Gunnar Åkerberg

Den nyligen förvärvade Sk 16A nummer 16029 (F 17-71) är ett komplett renoveringsobjekt i originalskick. Foto Gunnar Åkerberg 

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm