Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Världens största flygplan har besökt Arlanda

Skrivet datum: 6 januari 2012

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Robert Malmstedt

 

Torsdagen den 5 januari landade den sex-motoriga Antonov An-225 på Arlanda. Planet är värdens största flygplan och endast en flygande individ av denna flygplanstyp existerar. Enligt uppgift är planet på Arlanda för att hämta kabelrullar som ska transporteras till Sydkorea.

 

Många flygentusiaster hade begett sig till Arlanda för att få se detta enorma flygplan landa. Bland dessa fanns Hans Groby och Gunnar Åkerberg som fotograferade. Du kan se deras bilder nedan.

 

Planet, som har sex motorer och 32 hjul, byggdes ursprungligen 1988 för att transportera den sovjetiska rymdfärjan Buran från fabriken till uppskjutningsanläggningarna och tillbaka dit från landningsplatserna. Skälet till att stjärtfenorna är placerade på sidorna är att An-225 konstruerades för att bära rymdfärjan på ryggen, vilket skulle störa luftflödet till ett konventionellt roder.

 

Totalt var det planerat med sex rymdfärjor av Buran-typ av vilken minst en byggdes färdig. En annan var nästan färdig när programmet sanerades på budgetmedel och sedan helt avslutades för att skrotas. Endast en An-225 kom att färdigställas. Detta enda plan är stationerat i Ukraina.

 

Planets dimensioner är verkligen imponerande. Längden är hela 84 meter och spännvidden mellan vingspetsarna är 88,40 meter. Tomvikten är 285 ton och fullastad kan den väga 640 ton. Lastförmågan är 250 ton.

 

An-225 vs. en Airbus A380

 

  An-225 Airbus A380
Längd 84 meter 72,70 meter
Vingspann 88,4 meter 79,80 meter
Höjd 18,1 meter 24,10 meter
Vingyta 905 kvadratmeter 846 kvadratmeter
Tomvikt 285 ton 276,8 ton / 252,2 ton
Max. startvikt 640 ton 560 ton / 590 ton
Lastkapacitet 250 ton 66,4 ton / 152,4 ton

 

Källa: Wikipedia

 

 

An-225 landar i skymningen på Arlanda. Foto: Hans Groby.

An-225 landar i skymningen på Arlanda. Foto: Hans Groby.

 

An-225 sätter sina 32 hjul i banan på Arlanda. En imponerande syn! Foto: Hans Groby.

An-225 sätter sina 32 hjul i banan på Arlanda. En imponerande syn! Foto: Hans Groby.

 

An-225 taxar mot sin uppställningsplats vid Cargo City på Arlanda. Foto: Hans Groby.

An-225 taxar mot sin uppställningsplats vid Cargo City på Arlanda. Foto: Hans Groby.

 

An-225 med lastdörren i nosen uppfälld. Kan maximalt lasta 250 ton! Foto: Hans Groby

An-225 med lastdörren i nosen uppfälld. Kan maximalt lasta 250 ton! Foto: Hans Groby.

 

Antonov An-225 parkerad vid plats R9C på Arlanda strax före avfärd mot Asien. Foto: Gunnar Åkerberg 

Antonov An-225 parkerad vid plats R9C på Arlanda strax före avfärd mot Asien. Foto: Gunnar Åkerberg

 

En besättningsmedlem gör en sista check. Foto: Gunnar Åkerberg 

En besättningsmedlem gör en sista check. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Taxi till bana 01L, SAS Airbus A330 startar i bakgrunden. Foto: Gunnar Åkerberg 

Taxi till bana 01L, SAS Airbus A330 startar i bakgrunden. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Mängder med människor hade sökt sig till Arlanda för att titta på när giganten An-225 lämnade Sverige. Foto: Gunnar Åkerberg 

Mängder med människor hade sökt sig till Arlanda för att titta på när giganten An-225 lämnade Sverige. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Vingspannet är imponerande 88,4 meter på An-225. Foto: Gunnar Åkerberg  

Vingspannet är imponerande 88,4 meter på An-225. Foto: Gunnar Åkerberg 

 

 An-225 startar i ett gigantiskt snömolm. Foto: Gunnar Åkerberg

An-225 startar i ett gigantiskt snömolm. Foto: Gunnar Åkerberg  

 

Antonov An-225 lämnar Arlanda – förhoppningsvis inte för sista gången. Foto: Gunnar Åkerberg  

Antonov An-225 lämnar Arlanda – förhoppningsvis inte för sista gången.
Foto: Gunnar Åkerberg 

 

Något varmare än januarikylan i Arlanda var det på flygmässan MAKS i Moskva, augusti 2001, då An-225 visades upp för allmänheten. Foto: Gunnar Åkerberg 

Något varmare än januarikylan i Arlanda var det på flygmässan MAKS i Moskva, augusti 2001, då An-225 visades upp för allmänheten. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Bernt Olsson passade på att dekorera An-225:an med diverse dekaler under besöket på MAKS 2001. Foto: Gunnar Åkerberg  

Bernt Olsson passade på att dekorera An-225:an med diverse dekaler under besöket på MAKS 2001. Foto: Gunnar Åkerberg 

 

SFF Stockholms snygga Hunterdekal fick självklart en hedersplats i höjd med Deltadekalen. Foto: Gunnar Åkerberg 

SFF Stockholms snygga Hunterdekal fick självklart en hedersplats i höjd med Deltadekalen.
Foto: Gunnar Åkerberg

 

Många svenska dekaler, bland annat från SFF, Flygande Veteraner samt Team 60, prydde An-225:an efter vårt besök!. Foto: Gunnar Åkerberg  

Många svenska dekaler, bland annat från SFF, Flygande Veteraner samt Team 60, prydde An-225:an efter vårt besök!. Foto: Gunnar Åkerberg 

 

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm