Belönad fältflygare på SFF Stockholms oktobermöteSkrivet datum: 8 november 2012 Uppdaterat datum: 6 oktober 2013 Text: Bernt Olsson
SFF Stockholms första medlemsmöte efter sommaruppehållet hade tema "Saab Lansen 60 år". Vid det välbesökta mötet hade publiken det stora nöjet att lyssna på Alf Ingesson Thoor som berättade om sina dryga 40 år med Lansen.
Alf Ingesson Thoor föddes 1950 i Mjölby. 1967 började han i Flygvapnet som fältflygelev, nyss fyllda 17 år. Efter flygarexamen hamnade han på F 17 Ronneby där utbildningen till stridsflygare skedde. Därefter har Alf tjänstgjort vid flera flottiljer och även kort tid som flyglärare där han efter några år rekryterades till Flygvapnets första flygande psykolog. Efter psykologiexamen har han fortsatt i Flygvapnet som flygspecialpsykolog men även som krispsykolog i civil regi vid flera katastrofer, bland annat tsunamin i Thailand. 1998 utbildades Alf även till helikopterpilot.
Alf höll ett synnerligen intressant och underhållande föredrag om Lansens utveckling i svenska flygvapnet fram till avvecklingen 1997. Två Lansen hålls i flygande skick av Swedish Air Force Historic Flight, SwAFHF, i Såtenäs och Alf är fortfarande aktiv med flyguppvisningar hos SwAFHF och Försvarsmaktens Veteranflygdivision. Fältflygaren från Mjölby har hittills loggat ca 9700 flygtimmar varav ca 2000 på AJ 37.
På årets Flyglitteraturträff i Flygets hus, Linköping, utsågs Alf Ingesson Thoors bok "En fältflygare från Mjölby" till det prestigefyllda priset ”årets flygbok”. SFF Medlemsservice fanns på plats under Alfs föredrag på Armémuseum och sålde bland annat årets flygbok som hade en strykande åtgång.
Mötets tema var Saab Lansen 60 år, och den 3 november var det 60 år sedan 32 Lansen premiärflög med Bengt Olow som pilot. Lansen blev historisk genom att vara det första svenska överljudflygplanet. Detta skedde 1953 då Lansen passerade "ljudvallen". 455 exemplar byggdes. Lansen hade två mans besättning, pilot och navigatör
Lansen var stommen i det svenska attackflyget under en 20-årsperiod. Lansen förekom även som jakt-respektive spaningsflygplan. Saab 32 Lansen är en vital 60-åring som fortfarande flyger.
|
|||||||||||||||||
© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm |