Bromma flygplats 85 årSkrivet datum: 22 maj 2021 Uppdaterat datum: 25 maj 2021 Text: Bernt Olsson och Michael Sanz
Redan 1918 skrev Enoch Thulin, filosofie doktor och en av landets främsta flygpionjärer, till Stockholms stadsfullmäktige och föreslog en landflygplats nära Stockholm. Dåvarande Hägerstalund (Barkarby) ansågs ligga för långt från huvudstaden. Reguljärflyget fanns på denna tid på på Lindarängens sjöflygstation, Stockholms Flyghamn. 1923 invigdes landflygfälten Bulltofta i Malmö och Torslanda i Göteborg, som även var sjöflygstation. Stockholms Stad tillsatte en utredning som tog många år, flera alternativ diskuterades, bland annat Årstafältet och Skarpnäck. Till slut beslutades att Riksby, en plats långt ute på landet vara lämplig för denna landflygplats. Arbetena på Riksbyfältet påbörjades 1933. Fältet bestod delvis av gammal sankmark, för några tusen år sedan var det en sjö här. Dagens landningsbana är fortfarande påverkad av denna sankmark och lera, med en svacka och banan är som en hängmatta. Där finns åtskilliga lager av asfalt idag. För övrigt var det mycket handarbete vid bygget, de fyra rullbanorna stensattes bland annat för hand. Återvinning av metall är inget nytt! Redan vid bygget av Brommas första hangar användes balkar från gamla Tranebergsbron. Det var samma arkitekt, Paul Hedqvist, på både nya Tranebergsbron och Brommas byggnader.
23 maj 1936, Kung Gustav V invigde flygplatsen. I ösregn. Dagen efter i strålande försommarväder kom nära 100.000 personer till flygplatsen. Kan nämnas att redan 1937 landade KLM med DC-3 på Bromma.
1940-talet speglades av beredskap och kurirflyg som var en ventil mot omvärlden som bland annat flög mellan Bromma och Skottland. Under beredskapsåren var även Bromma en fårfarm för folkhushållningen, som betesmark. Efterkrigstiden utvecklades trafikflyget och SAS bildades 1946. Från Bromma startade första civila reguljärtrafiken över Atlanten, med ombyggda bombflygplan Boeing B-17 Flying Fortress. Hangar 1 byggdes 1942 för flygbolaget ABA men där byggdes också ca 180 jaktplan J 22. Idag är byggnaden en stormarknad, Bromma Blocks. Allmänflyget kom igång också efter kriget, ett antal militära surplusflygplan Piper Cub dök upp på marknaden. Även specialflyg fanns på Bromma, målbogsering, kartfotografering och helikoptrar. 1950-talet var en stor trafikboom. Flygtrafiken ut- och inrikes expanderade kraftigt men även charterflyget kom igång, bland annat Transair. Kalla kriget bidrog till att signalspaningsplan använde Bromma som bas. DC-3:an som blev nedskjuten 13 juni 1952 startade från Bromma. Tidningsflyg ger inrikesflyg, bolaget Airtaco blev 1957 grunden till Linjeflyg. Många kändisar passerade Bromma, vi fick se bilder på statsministerparet Aina och Tage Erlander och flygplatschefen Bertil Florman i elegant uniform samt bild på Shahen av Iran som anlände i eget flygplan. Flygrestaurangen var mycket känd mötesplats och ett kulinariskt fönster mot världen. Linjenätet hos SAS växte, Europa, Afrika, Syd- och Nordamerika och Asien. SAS sätter Convair Metropolitan och Douglas DC-7C i trafik 1956 och Anders Helgstrand slår samma år rekord Los Angeles - Bromma med SAS DC-7C med 21 timmar och 41 minuter...
1959 kommer jetåldern igång med Caravellebesök på Bromma. Ett speciellt "hyschhus" byggs på Bromma för att dämpa bullret vid provkörning Caravellens Avon-motorer.
1960-talet. Även BEA:s Comet 4B flög på Bromma 1961-62. 1 april 1962 flyttade reguljära utrikesflyget från Bromma till Arlanda. Kvar blir inrikes reguljärtrafik, viss charter och allmänflyg. Linjeflyg hade på sin tid en av världens största Metropolitanflottor. Även Nord 262 införlivades i flottan. 1970-talet. Linjeflyg börjar flyga med Fokker Fellowship F28 och en jetdebatt startar. Affärsflyget växer, fler och fler företag satsar på privat jetplan. 1980-talet. Passagerarrekord, Linjeflyg flyttar till Arlanda 1983. Flygplatsen går in i en stilla och lugn period, endast allmänflyg, ett par regionalflyglinjer och lite militärflyg kvar. 1990-talet. Flyget i Sverige avregleras, det blir en pånyttfödelse för Bromma, flygplatsen öppnas för tung reguljärtrafik igen. Flera utrikeslinjer öppnas och även regionalflyget växer. Statsflyget eller mera vardagligt "regeringsplanen" använder Bromma som bas. 2000-talet. Ett antal byggnader på Bromma flygplats blir statliga byggnadsminnen. Nytt trafikledningstorn invigdes november 2003, ny affärsflygterminal, Grafair öppnades november 2004. 2004 Brussels Airlines flyttar sin Stockholmstrafik från Arlanda till Bromma. 2008 Stockholms stadsfullmäktige röstade för avtalsförlängning till 2038 för statens nyttjande av Bromma som flygplats. Trafikflyget växer, 2 miljoner årspassagerare och Bromma är Sveriges 4:e största flygplats. 2010 Finnair inleder trafik Bromma-Helsingfors med Embraer 170 den 16 augusti 2010. Ersätts så småningom med ATR-72.
2015 Nytt passagerarrekord på Bromma 2,4 miljoner resenärer.
2017 Den 28 augusti öppnades en ny ankomsthall på Bromma.
2018 Brussels Airlines introducerar under hösten Airbus A319 för 132 passagerare – det största flygplan som trafikerat Bromma reguljärt.
2019 Bromma flygplats har 17 reguljära flyglinjer, varav tre utrikes (Bryssel, Helsingfors och Århus). Under året görs privat- och taxiflygningar till 320 utrikes destinationer, varav fler än 60 till platser på andra kontinenter. 2020 Den 16 mars lyfte för sista gången ett fyrmotorigt jetplan, BRA:s Avro RJ100 SE-DSZ, från Bromma i reguljär trafik, på linje TF 150 till Malmö.
BRA och Brussels Airlines gör på grund av covid-19-pandemin under våren uppehåll i sin trafik. Flygbolaget Air Leap startar under sommaren trafik till bl a Visby, Malmö och Ängelholm. Brommas ägare Swedavia anser i ett uttalande att flygplatsen på grund av bristande lönsamhet kan läggas ner. 2021 Den 1 april återkommer Brussels Airlines med A319 och den 12 maj 2021 startar BRA åter trafik, denna gång med enbart ATR-72.
17 maj öppnade Bromma flygplats egen spårvagnshållplats på SL:s ”tvärbana”.
23 maj 2021 firar Bromma flygplats helt obemärkt sin 85-årsdag.
|
|||||||||||||||||||
© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm |