Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Dana Vikings nosparti har landat hos Arlanda Flygsamlingar

Skrivet datum: 16 augusti 2013

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Bernt Olsson

 

SAS MD-81, Dana Viking, OY-KHO, flightnummer SK 751, havererade vid Gottröra den 27 december 1991. Haveriet eller miraklet i Gottröra som det också blev känt som uppmärksammades stort, både nationellt och internationellt. Haverirapporten samt utskriften av inspelningen från flygplanets ljudregistrator (cockpit voice recorder) finns att läsa här

 

Hösten 2009 fick SFF Stockholm kännedom att resterna av Dana Vikings nosparti fanns hos Westins Mekaniska på Färingsö utanför Stockholm. SFF Stockholm ansåg att nospartiet borde bevaras som ett framtida museiföremål och räddade det därmed från skrotning.

 

SFF-medlemmen Sture Friedner erbjöd generöst både transport och plats i sin hangar på Skå- Edeby flygfält i väntan på att en lämplig placering på museum skulle hittas. Läs mer om hämtningen av nospartiet på Färingsö den 27 november 2009 här.

 

SFF Stockholm och Arlanda Flygsamlingar anser att föremålen från Dana Viking är viktiga att bevara ur ett flyghistoriskt perspektiv och att de kan vara användbara för att skapa en utställning om den unika flygolyckan. SFF Stockholm har därför donerat nospartiet samt ett flygplanspentry från Dana Viking till Arlanda Flygsamlingar där föremålen nu äntligen får ett permanent hem.

 

Onsdagen den 14 augusti transporterades Dana Vikings nosparti och tillhörande delar från Sture Friedners hangar på Skå-Edeby till Arlanda Flygsamlingar med generös hjälp av Loffes Maskin & Specialtransporter. Loffes åkeri var även med och bärgade vraket av Dana Viking efter haveriet i Gottröra 1991. Ett stort tack till alla inblandade i flytten!

 

 

Dana Viking efter haveriet i Gottröra. Genom ett under överlevde alla 129 passagerare och besättningsmän ombord, många skadades dock, varav en del fick svåra men för livet. Foto: Hasse Engman

Dana Viking efter haveriet i Gottröra. Genom ett under överlevde alla 129 passagerare och besättningsmän ombord, många skadades dock, varav en del fick svåra men för livet. Foto: Hasse Engman

 

Den 3 januari 1992 bärgades vraket av Dana Viking och transporterades av Loffes till en hangar på Arlanda. Foto: Hasse Engman

Den 3 januari 1992 bärgades vraket av Dana Viking och transporterades av Loffes till en hangar på Arlanda. Foto: Hasse Engman

 

Här pågår arbete med demontering av stabilisatorn på Dana Viking. Foto: Hasse Engman

Här pågår arbete med demontering av stabilisatorn på Dana Viking. Foto: Hasse Engman

 

Den 14 augusti 2013 var det dags för nospartiet från Dana Viking att göra ett kort lyft upp på lastbilen som skulle ta henne till Arlanda Flygsamlingar. Foto: Gunnar Åkerberg

Den 14 augusti 2013 var det dags för nospartiet från Dana Viking att göra ett kort lyft upp på lastbilen som skulle ta henne till Arlanda Flygsamlingar. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Sedan den 27 november 2009 har Sture Friedner generöst nog ställt plats till förfogande för Dana Vikings nosparti i sin hangar på Skå-Edeby flygplats. Utan Stures fina insats hade troligtvis nospartiet varit skrotat i dag Foto: Gunnar Åkerberg

Sedan den 27 november 2009 har Sture Friedner generöst nog ställt plats till förfogande för Dana Vikings nosparti i sin hangar på Skå-Edeby flygplats. Utan Stures fina insats hade troligtvis nospartiet varit skrotat i dag Foto: Gunnar Åkerberg 

 

Dana Vikings nosparti har delat hangaren med Sture Friedners Saab Safir, SE-IGK som först fick flyttas ut innan lastningen kunde ske. Foto: Gunnar Åkerberg

Dana Vikings nosparti har delat hangaren med Sture Friedners Saab Safir, SE-IGK som först fick flyttas ut innan lastningen kunde ske.
Foto: Gunnar Åkerberg

 

Färdiglastat och klart för avfärd. Foto: Gunnar Åkerberg

Färdiglastat och klart för avfärd. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Dana Vikings nosparti lämnar Skå-Edeby flygplats. Foto: Gunnar Åkerberg

Dana Vikings nosparti lämnar Skå-Edeby flygplats. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Resan till Arlanda gick utan problem. Foto: Gunnar Åkerberg

Resan till Arlanda gick utan problem. Foto: Gunnar Åkerberg

 

En och annan flygplanskompis passerades under resan… Foto: Gunnar Åkerberg

En och annan flygplanskompis passerades under resan… Foto: Gunnar Åkerberg

 

Dana Vikings nosparti landas varsamt utanför Arlanda Flygsamlingars lokaler. Foto: Gunnar Åkerberg

Dana Vikings nosparti landas varsamt utanför Arlanda Flygsamlingars lokaler.
Foto: Gunnar Åkerberg

 

Arlanda Flygsamlingars Sekreterare, Kurt Ivarsson, mötte upp och hjälpte till att lasta av ett par cockpitfönster från lastbilen. Foto: Gunnar Åkerberg

Arlanda Flygsamlingars Sekreterare, Kurt Ivarsson, mötte upp och hjälpte till att lasta av ett par cockpitfönster från lastbilen. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Bernt Olsson, ordförande i SFF Stockholm lämnar formellt över nospartiet och de andra föremålen från Dana Viking till Kurt Ivarsson. Foto: Gunnar Åkerberg

Bernt Olsson, ordförande i SFF Stockholm lämnar formellt över nospartiet och de andra föremålen från Dana Viking till Kurt Ivarsson. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Från vänster: Bernt Olsson, SFF Stockholm, Hasse Averbo, Loffes, Sture Friedner, Hasse Engman, Loffes, Matti Virtanen, Loffes (körde lastbilen) och Kurt Ivarsson Arlanda Flygsamlingar. Foto: Gunnar Åkerberg

Från vänster: Bernt Olsson, SFF Stockholm, Hasse Averbo, Loffes, Sture Friedner, Hasse Engman, Loffes, Matti Virtanen, Loffes (körde lastbilen) och Kurt Ivarsson Arlanda Flygsamlingar. Foto: Gunnar Åkerberg

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm