Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

En italienare har landat i Tullinge

Skrivet datum: 21 februari 2012

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Bernt Olsson

 

Med denna tillspetsade rubrik vill vi berätta att det fortfarande pågår en gnutta av flygteknisk verksamhet på f.d. Kungl. Södertörns flygflottilj.

 

Den s.k. Tullingegruppen har i många år restaurerat flygplan för Flygvapenmuseums räkning med stöd av Svensk Flyghistorisk Förening. Deras tidigare projekt flygbåten Donnet-Lévêque "Flygfisken" är nu färdigrestaurerat och levererat till Flygvapenmuseum. Där den skall ställas ut bland de flygmaskiner som var verksamma under tidigt 1900-tal.

 

I början av februari anlände nästa restaureringsprojekt, en jaktflygbåt Macchi M.7. nr 945 från Flygvapenmuseum. 1921 införskaffades fyra flygbåtar Macchi M.7. från Italien. Det visade sig att flygplanen var känsliga för fukt i vårt nordiska klimat, Styrkan på plywooden minskade så mycket att det blev återkommande reparationer. Planen byggdes om och förstärktes vid Malmens flygverkstäder. Ur historiken kan nämnas att jaktflygbåt 945 med förare Nils Kindberg gjorde en längre flygning till Helsingfors och de baltiska länderna september 1925. Endast denna individ 945 finns kvar, den kasserades 1927 och placerades utan motor i de flyghistoriska samlingarna i Linköping.

 

Förmodligen den enda kvarvarande Macchi M.7. i världen. Tullingegruppen skall restaurera flygkroppen och installera originalmotor Isotta-Fraschini. Den har tidigare haft en motorattrapp i trä när den var utställd i museet. Vid museets ombyggnad 2009 ställdes den i förråd.

 

Mera om denna kunskapsrika och entusiastiska grupp som omsorgsfullt bevarar vår flyghistoria finns på SFF hemsida om Tullingegruppen: http://www.flyghistoria.org/tullinge.htm Där finns alla deras projekt beskrivna.

 

 

Tullingegruppen har flyttat runt på flottijområdet flera gånger. Nuvarande lokaler finns i tegelhuset till vänster som var flottiljens Säkerhetsmaterialbyggnad. (Säkmat)

Tullingegruppen har flyttat runt på flottijområdet flera gånger. Nuvarande lokaler finns i tegelhuset till vänster som var flottiljens Säkerhetsmaterialbyggnad. (Säkmat) Där hanterades fallskärmar, bromsskärmar,syrgasmasker, flytvästar, flyghjälmar med mera. I bottenvåningen fanns vapenförråd. Till höger fanns 1:a divisionens platta, numera med nybyggda villor, Riksten Friluftstad. Foto: Hans Groby

 

Per Björkner, en av grundarna tlll Arlandagruppen och aktiv i Tullingegruppen sedan starten, granskar flygbåtens sittbrunn. Foto: Mats Johansson

Per Björkner, en av grundarna tlll Arlandagruppen och aktiv i Tullingegruppen sedan starten, granskar flygbåtens sittbrunn. Foto: Mats Johansson

 

Jaktflygbåt Macchi M.7. från Societá Aeronautics Nieuport Macchi, 1921 Foto: Bernt Olsson

Jaktflygbåt Macchi M.7. från Societá Aeronautics Nieuport Macchi, 1921 Foto: Bernt Olsson

 

Motor Isotta-Fraschini V6, ca 250 hk Genom en bytesaffär 1994 med italienska flygvapnet fick Flygvapenmuseum en originalmotor. Foto: Bernt Olsson

Motor Isotta-Fraschini V6, ca 250 hk Genom en bytesaffär 1994 med italienska flygvapnet fick Flygvapenmuseum en originalmotor. Foto: Bernt Olsson

 

Cockpit modell 21... Flygbåten hade två fasta kulsprutor 8 mm. Man kan se avtryckarna på styrspaken. Foto: Bernt Olsson

Cockpit modell 21... Flygbåten hade två fasta kulsprutor 8 mm. Man kan se avtryckarna på styrspaken. Foto: Bernt Olsson

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm