En italienare har landat i TullingeSkrivet datum: 21 februari 2012 Uppdaterat datum: 6 oktober 2013 Text: Bernt Olsson
Med denna tillspetsade rubrik vill vi berätta att det fortfarande pågår en gnutta av flygteknisk verksamhet på f.d. Kungl. Södertörns flygflottilj.
Den s.k. Tullingegruppen har i många år restaurerat flygplan för Flygvapenmuseums räkning med stöd av Svensk Flyghistorisk Förening. Deras tidigare projekt flygbåten Donnet-Lévêque "Flygfisken" är nu färdigrestaurerat och levererat till Flygvapenmuseum. Där den skall ställas ut bland de flygmaskiner som var verksamma under tidigt 1900-tal.
I början av februari anlände nästa restaureringsprojekt, en jaktflygbåt Macchi M.7. nr 945 från Flygvapenmuseum. 1921 införskaffades fyra flygbåtar Macchi M.7. från Italien. Det visade sig att flygplanen var känsliga för fukt i vårt nordiska klimat, Styrkan på plywooden minskade så mycket att det blev återkommande reparationer. Planen byggdes om och förstärktes vid Malmens flygverkstäder. Ur historiken kan nämnas att jaktflygbåt 945 med förare Nils Kindberg gjorde en längre flygning till Helsingfors och de baltiska länderna september 1925. Endast denna individ 945 finns kvar, den kasserades 1927 och placerades utan motor i de flyghistoriska samlingarna i Linköping.
Förmodligen den enda kvarvarande Macchi M.7. i världen. Tullingegruppen skall restaurera flygkroppen och installera originalmotor Isotta-Fraschini. Den har tidigare haft en motorattrapp i trä när den var utställd i museet. Vid museets ombyggnad 2009 ställdes den i förråd.
Mera om denna kunskapsrika och entusiastiska grupp som omsorgsfullt bevarar vår flyghistoria finns på SFF hemsida om Tullingegruppen: http://www.flyghistoria.org/tullinge.htm Där finns alla deras projekt beskrivna.
|
|||||||||||
© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm |