Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Högintressant föredrag om Fokker XXII

Skrivet datum: 20 november 2016

Uppdaterat datum: 20 november 2016

Text: Rolf Nylund

 

I hård konkurrens med båtupptagningar och köpcenterjippon hade ett 50-tal personer samlats på Armémuseum i Stockholm till höstens första medlemsmöte söndagen den 9 oktober.

Ämnet för dagen var flygplanstypen ABA:s Fokker XXII med föredragshållaren Mats Johansson. Mats är välkänd i flygkretsar som modellbyggare (MJD models), skapare av bland annat den suveräna modellen av den 1952 försvunna DC-3:an på Flygvapenmuseum. Han är också en gång vinnare av Barkarbypriset med sin Cub. Numera ägnar han en del av sin fritid åt att spaka Tiger Moth på Skå Edebyfältet.

Fokkers grundare Anthony Fokker var en företagsam herre som redan vid 19 års ålder gav sig in i flygbranschen. Så tidigt som 1918 byggde han planet Fokker V med stomme av svetsade stålrör och fribärande vinge av trä. Efter olyckor i USA insåg han den konstruktionens svaghet.

Utvecklingen bland flygplanstillverkarna gick mot flygplan helt i metall, och allra först var Boeing med sin model 247. Douglas Aircraft Company var samtidigt på gång med flygplanstyperna DC-1 och DC-2.

Aktiebolaget Aerotransport (ABA) grundades 1924. Dominerande flygplans-leverantör för bolaget under de första åren var Junkers. ABA började så småningom söka efter plan med större passagerarkapacitet, och som europeisk tillverkare kom nu Fokker in i bilden.

Fokker offererade ABA en flygplansmodell av typen Fokker XXII som var ett plan med en spännvidd på 30 meter, vägde 13 ton och hade fyra Pratt & Whitney-motorer på 500 hästkrafter vardera. Passagerarkapaciteten var 22 personer och marschfarten 245 km/tim. Planet hade fasta landställ och smala hjul och saknade tryckkabin. I övrigt var inredningen i kabinen komfortabel trots att utrymmet mellan stolsraderna endast var 40 cm och ståhöjden 155 cm.

Emellertid hade Fokker stött på ett problem vid konstruktionen av förarkabinen. Planet var avsett att opereras av två piloter och det var vanligt att dessa satt bredvid varandra i cockpit. Nu visade det sig att bredden på flygplanets nos inte var tillräcklig för detta arrangemang utan den ena pilotens plats blev snett bakom den andra. Detta medförde att reglagen blev utspridda i cockpit vilket senare kom att få ödesdigra följder.

ABA lade en order på fyra flygplan och den 6 november 1935 anlände den första Fokker XXII till Bulltofta som var den tidens flygnav i Sverige. Flygtiden från Malmö till England via Holland med Fokkern var 6 timmar.

Tisdagen den 9 juni 1936 kl. 08.30 startade Fokker XXII SE-ABA ”Lappland” från Malmö-Bulltofta mot Köpenhamn med kapten Sven Åhblom vid spakarna. Ombord fanns fyra besättningsmän och elva passagerare. När planet nått 70 meters höjd stannade plötsligt motorerna. Kaptenen gjorde ett försök att nödlanda men planet stallade och störtade ned i en uthusbyggnad och demolerades fullständigt. En av passagerarna med amerikanskt medborgarskap omkom vid kraschen. En av passagerarna var för övrigt den kände flygaren Carl Gustaf von Rosen.

Haveriutredningen har visat att piloten förväxlat reglage med följd att motorerna fick fel bränsleblandning eller ”höjdgas” som det hette på den tiden. Att detta kunde ske  berodde på utformningen av cockpit med dess spridda reglage. Efter detta tillbud vidtogs modifieringar i cockpit för att undvika fler liknande händelser. Haveriutredningen var hemligstämplad under många år, vad man tror av hänsyn till den omkomna passagerarens efterlevande. Maskinen ersattes för övrigt till sitt fulla värde 450 000 kr av försäkringsbolaget.

Vad hände sedan? Jo, ABA inledde 1937 eran med DC-3 som i många år blev den pålitliga arbetshästen i ABA:s efterföljare SAS och Linjeflyg ända fram till 1965.

Fokker är inte längre tillverkare av flygplan utan fungerar nu som underleverantör i flygplansbranschen. En ny bok om Fokker av Rob.J.M. Mulder är på gång 2018.

Allt som allt ett mycket intressant föredrag av Mats om en udda fågel i vår flyg- historia.

Mats Johansson. Foto: Gunnar Åkerberg.

Mats Johansson. Foto: Gunnar Åkerberg.

Föredraget Mats höll handlade om ABA:s Fokker XXII, SE-ABA. Foto: Gunnar Åkerberg.

Föredraget Mats höll handlade om ABA:s Fokker XXII, SE-ABA. Foto: Gunnar Åkerberg.

AB Aerotransports Fokker FXXII, SE-ABA, ”Lappland”. Foto: Gunnar Åkerberg.

AB Aerotransports Fokker FXXII, SE-ABA, ”Lappland”. Foto: Gunnar Åkerberg.

Mats välbesökta föredrag innehöll också många intressanta bilder, här en från tillverkningen av Fokker XXII.  Foto: Gunnar Åkerberg.

Mats välbesökta föredrag innehöll också många intressanta bilder, här en från tillverkningen av Fokker XXII. Foto: Gunnar Åkerberg.

Bild från cockpit där den udda layouten samt placering av reglage tydligt framgår. Foto: Gunnar Åkerberg.

Bild från cockpit där den udda layouten samt placering av reglage tydligt framgår. Foto: Gunnar Åkerberg.

Det ödesdigra haveriet den 9 juni 1936. Foto: Gunnar Åkerberg.

Det ödesdigra haveriet den 9 juni 1936. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm