Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Ljusfyrar och flyglotteri glimrade på traditionellt julmöte

Skrivet datum: 13 december 2011

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Bernt Olsson

 

I skarp konkurrens med oändligt många andra julrelaterade begivenheter i huvudstaden var det glädjande många som besökte SFF Stockholms traditionella julmöte på Armémuseum 11 december. Vi fortsätter att behålla traditionen sedan regionens start 1992 med hemlig gäst och lotterier.

 

Den hemlige gästen var Bo Justusson som lättfattligt och sakkunnigt berättade om ett flyghistoriskt ämne som vi inte haft förut i vår region. Nämligen om flygnavigering på 1930-och 1940-talen med hjälp av ljusfyrar. Dessa flygfyrar som hade roterande strålkastare användes längs flyglederna Stockholm - Malmö, Göteborg - Malmö och Stockholm - Åbo - Helsingfors. Främst för postflygets behov att flyga på natten. Då kunde man skicka brev från Stockholm till London med utdelning dagen efter!

 

Fyrarna sattes upp på höjdpunkter med master 15-25 meter höga och ca 2-3 mil avstånd från varandra längs dessa "flygstambanor". Det var AGA (Svenska Aktiebolaget Gasaccumulator) Lidingö som tillverkade fyrarna och hade bland annat en fiffig anordning med automatiskt lampbyte om en lampa slocknade.

 

Då fanns endast reguljär passagerartrafik Stockholm/Lindarängen - Finland och Malmö - kontinenten. Vi fick bland annat se en charmfull gammal film om flygningar till Finland från Lindarängen.

 

Senare delen av 1940-talet ersattes ljusfyrarna successivt med radiofyrar. Några flygfyrar har bevarats till eftervärlden, Tekniska Museet i Stockholm, vid Luftfartsverket huvudkontor i Norrköping och framförallt den på vattentornet i Norrtälje. Pythagoras Industrimuseum har renoverat flygfyren i Norrtälje och som högtidligen invigdes i januari 2011. Den första måndagen varje månad lyser den i två timmar efter mörkret inbrott. En av sponsorerna är ICA Flygfyren som ligger intill.

 

Norrtälje har flera flygminnen, bland annat finns en hangar bevarad på den gamla hjälplandningsplatsen som anlades strax söder om flygfyren.

 

Bo Justusson har mycket förtjänstfullt forskat i arkiv, kartunderlag och inventerat fyrplatser. Bo är också intresserad av gamla flygkartor så kontakta gärna honom om du har sådant godis hemma. Mera intressant läsning finns på hans hemsida: http://justus.ownit.nu/flyg/index.htm

 

Efter detta mycket underhållande och förträffliga föredrag om flygfyrar så fortsatte julmötet med det traditionella jullotteriet. I regionens början 1992 var det ett skinklotteri och några flygböcker som tröstpriser. Det har under åren vuxit till ett rejält flyglotteri med flygresor, flygkonstverk, flygböcker, flygfilmer med mera. Årets lotteri var extra gediget, vi lyckades få flera flygresebevis än tidigare år. Anledningen är att SFF Stockholm deltog i Swedavias öppna hus på Arlanda samt Bromma och berättade för Nextjet och Direktflyg om vår flyghistoriska förening... Resebeviset från Malmö Aviation hade vi ordnat tidigare. Den verkliga högvinsten var flygkonstverket som konstnären och SFF-medlemmen Jan-Olov Andersson i Almunge så generöst skänkt oss. En akvarellmålning värd 2 000: -  Han har varit en generös sponsor till lotteriet nu i 14 år!

 

Ett varmt tack även till alla andra givare som troget år efter år skänker vinster till vårt lotteri. Lotteriintäkterna går till vår mötesverksamhet samt uppdatering av vår videokamera som har föråldrat teknik. Sedan ett 10-tal år har alla våra möten filmats och lagras i SFF Arkiv.

 

Vi vill härmed passa på att tacka våra sponsorer som skänkt priser till årets uppskattade jullotteri:

 

Jan-Olov Andersson

Malmö Aviation

Nextjet

Direktflyg

Vallentuna Aviatörförening

Flygande Veteraner

Steve Jernströmer, Solna

Rolf Nylund, Hässelby

Bernt Olsson, Hässelby

Mikael Paasikivi, Stockholm

Klackenbergs Böcker & Papper, Vällingby

 

 

 

Årets hemlige gäst och föredragshållare, Bo Justusson. Foto: Gunnar Åkerberg

Årets hemlige gäst och föredragshållare, Bo Justusson. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Bo Justussons intressanta föredrag handlade om flygfyrarnas betydelse för nattpostflyget under 1930-och 1940-talen. Foto: Gunnar Åkerberg

Bo Justussons intressanta föredrag handlade om flygfyrarnas betydelse för nattpostflyget under 1930-och 1940-talen. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Bo visade även två intressanta filmklipp, det ena om trafikflyget 1931, samt ett klipp från ILIS-utställningen i Stockholm 1936. På bilden lastas Junkers G 24ce, SE-ABG, ”Uppland” med post. Foto: Gunnar Åkerberg

Bo visade även två intressanta filmklipp, det ena om trafikflyget 1931, samt ett klipp från ILIS-utställningen i Stockholm 1936. På bilden lastas Junkers G 24ce, SE-ABG, ”Uppland” med post.
Foto: Gunnar Åkerberg

 

Karta över flygfyrarnas placering i mitten av 40-talet. Foto: Gunnar Åkerberg

Karta över flygfyrarnas placering i mitten av 40-talet. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Bo Justussons är intresserad av att komma i kontakt med personer som har gamla flygkartor i sina gömmor hemma. Foto: Gunnar Åkerberg

Bo Justussons är intresserad av att komma i kontakt med personer som har gamla flygkartor i sina gömmor hemma. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Johan Tilosius ordnade en spontan julloppis med massor av intressanta flygböcker och byggsatser - mycket uppskattat. Foto: Gunnar Åkerberg

Johan Tilosius ordnade en spontan julloppis med massor av intressanta flygböcker och byggsatser - mycket uppskattat. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Flygande Veteraners Monika Norlèn och Rolf Nylund sålde böcker, DVD-filmer samt hemslungad honung (!) - på årets julmöte fanns allt - en julmarknad i miniatyr! Foto: Gunnar Åkerberg

Flygande Veteraners Monika Norlèn och Rolf Nylund sålde böcker, DVD-filmer samt hemslungad honung (!) - på årets julmöte fanns allt - en julmarknad i miniatyr! Foto: Gunnar Åkerberg

 

Högvinstpristagare 2011: Rundflyg DC-3 Congo Queen - Kaj Söderström, Malmö Aviation - Kjell Hallbjörn, Nextjet - Sven-Erik Svensson, Direktflyg - Erik Lundin och Tavla - Peter Lindström (Motiv: MFI-9B SE-FID, EAA Fly-in Barkarby 4 juni, 1988) Foto: Gunnar Åkerberg

Högvinstpristagare 2011: Rundflyg DC-3 Congo Queen - Kaj Söderström, Malmö Aviation - Kjell Hallbjörn, Nextjet - Sven-Erik Svensson, Direktflyg - Erik Lundin och Tavla - Peter Lindström (Motiv: MFI-9B SE-FID, EAA Fly-in Barkarby 4 juni, 1988) Foto: Gunnar Åkerberg

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm