Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Nord NC 701 Martinet restaureras på Arlanda

Skrivet datum: 24 februari 2021

Uppdaterat datum: 27 februari 2021

Text: Lennart Berns

 

Restaureringsarbeten på Nord NC 701 Martinet pågår nu vid Arlanda Flygsamlingar. Det lågvingade tvåmotoriga flygplanet är baserat på tyska Siebel Si 204. Registrerat SE-KAL köptes det av Rikets Allmänna Kartverk från franska flygvapnet 1963 för att komplettera två flygplan som köpts nya 1946. Totalt fem Nord Martinet utrustades med kameror och användes för årlig flygfotografering och kartläggning av Sverige under de snöfria perioderna fram till 1970.

Efter att ha tagits ur drift flögs SE-KAL till Arlanda för att användas som ett träningsobjekt för brandbekämpning. Detta förhindrades dock av flygentusiasterna Göthe Johansson och Per Björkner från Arlandasamlingarna. På grund av begränsat utrymme i huvudsamlingsbyggnaden måste tyvärr kroppen förvaras utomhus, täckt av presenningar. Flygplanets interiör är lyckligtvis ganska intakt.

Restaureringsarbetet började för några år sedan. Hittills har de två Renault-motorerna färdigställts och är nu i perfekt skick. Stjärtpartiet har bland annat fått nya höjdroder. Restaureringsteamet står nu inför två utmaningar. En är att hitta eller bygga någon form av uppvärmt skydd för arbetet på flygkroppen och vingarna, en annan för att hitta några saknade delar, såsom noskåpan i plexiglas. Om någon har tips på framförallt skydd och skyl för arbetet med flygkroppen, är Arlanda Flygsamlingar mycket tacksamma.

Det slutliga målet är att visa flygplanet inomhus tillsammans med en utställning över flygfotograferingen av Sverige och dess resultat. Nu är samlingarna tills vidare stängda för besökare på grund av pandemin.

Nord NC 701 Martinet, registrerad SE-KAL, fotograferad 1969, året innan flygplanet togs ur drift. Endast ett fåtal av typen är bevarade, vilket gör Arlandasamlingarnas exemplar till ett värdefullt flyghistoriskt bidrag. Foto Sven Stridsberg

Nord NC 701 Martinet, registrerad SE-KAL, fotograferad 1969, året innan flygplanet togs ur drift. Endast ett fåtal av typen är bevarade, vilket gör Arlandasamlingarnas exemplar till ett värdefullt flyghistoriskt bidrag. Foto Sven Stridsberg.

Renault-motorerna inklusive deras tvåstegskompressorer och elektriska ledningar, har återställs till perfekt utställningsskick. Foto Lennart Berns

Renault-motorerna inklusive deras tvåstegskompressorer och elektriska ledningar, har återställs till perfekt utställningsskick. Foto Lennart Berns.

Allt arbete på Nord Martinet och andra utställningar utförs helt av volontärer. En som arbetar med flygplanets stjärtparti är Miro Patocka. Foto Lennart Berns

Allt arbete på Nord Martinet och andra utställningar utförs helt av volontärer. En som arbetar med flygplanets stjärtparti är Miro Patocka. Foto Lennart Berns.

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm