Örnen har landat för gott i VallentunaSkrivet datum: 27 april 2014 Uppdaterat datum: 27 april 2014 Text: Bengt Simson
C47/DC-3 "Örnen" har landat för gott! Tisdagen den 22 april 2014 ankom en stor container från Congo i Afrika till Vallentuna. Innehållet: 15 ton med museiskrot, bland annat cockpiten av flygvapnets gamla DC-3 "Örnen". Flygplanet förvärvades av flygvapnet 1952 och användes av Arméns Fallskärmsjägarskola. Det fick smeknamnet "Örnen". Namnet hade flygplanet fått på grund av den svarta rovfågel som fanns målad i nosen. Åke Jansson köpte DC-3:an av flygvapnet 1983 och flögs ner till Congo, där det flögs i många år. Planet flögs hem till Sverige igen när oroligheter blossade upp 1991, men återvände till Zaire igen två år senare för vidare flygäventyr. 9Q-CYE som var planets civilregistrering - ställdes på backen, enligt uppgift, i september 2003. För en tid seda framkom nyheten att Örnen, tillsammans med några andra äldre flygplan på plats, hade skrotats i februari/mars 2013. Detta efter påstötningar från flygplatsmyndigheterna. Cockpiten av "Örnen" sparades dock och har nu alltså återvänt från Afrika till Vallentuna, eventuellt för att senare byggas om till en DC-3 simulator. Örnens historia 79004. DC-3A- (c/n 19771). Till USAAF 8th Air Force 6 mars 1944 som C-47A-80-DL, 43-15305 fram till 14 april 1944. Därefter till 9th Air Force 16 april 1944 i Neth i Belgien. Till Danmark 14 april 1947 som OY-DDY hos DDL, till SAS 1 augusti 1948 som LN-LMR Trym Viking, vidare till Fred Olsen A/S 21 maj 1952. Till Flygvapnet för Arméns Fallskärmsjägarskolas räkning 16 oktober 1952. Smeknamn Örnen. Baserad först på F 7 Såtenäs som F 7/74 och senare som F 13/794. Såld till Transport Aérien Zaireis 1983 som 9Q-CYE. Flögs åter till Sverige i samband med att oroligheter blossade upp 1991, men återvände till Zaire två år senare. För närvarande uppställd i Kinshasa. I samband med att man letade efter en DC-3 att ställa upp som monument vid FJS i Karlsborg gjordes försök att köpa "Örnen" för att återföra den till Sverige, men dessa planer fick överges av ekonomiska skäl. Källor: Wikipedia, LAE blogg
|
|||||||||||||
© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm |