Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

"Rafflande och högtflygande visioner" - på Tekniska museet

Skrivet datum: 23 januari 2012

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Tekniska Museet och Mikael Olrog

 

Nu samlas nördarna för en ny säsong av Nördcaféer på Tekniska museet. Först ut, onsdagen den 7 mars, är Calle Rönn, säljaren som lade karriären åt sidan för att dela med sig av sin passion till Botkyrkas tuffaste hårdingar och som just byggt Sveriges första flygby.

 

Med en banan i ena fickan och en karta i den andra satt Calle Rönn högt bland molnen över småland i ett tvåsitsigt dubbeldeckarplan, ett hemmabygge konstruerat av ett gäng värstingungdomar från Huddinge. Plötsligt sliter en kastvind tag i både lunchen och kartan med alla kontaktuppgifter till närmaste flygledartorn.

 

Calle Rönn har mängder av rafflande berättelser från sina många flygningar i små plan genom både stormar och hällregn. Men den riktigt spännande berättelsen är hans passion och drivkraft att göra det han tror på och tycker känns meningsfullt. På Nördcaféet den 7 mars får vi följa med honom på en hisnande resa.

 

Han är utbildad ekonom och ingenjör, och har bott och jobbat i både Saudiarabien och USA. Men under våren 1995 sade Calle upp sig från sitt jobb för något mycket viktigare. Han bestämde sig för att göra verklighet av sin vision att tillsammans med värstingelever i Botkyrka bygga riktiga flygplan. Det var en kontroversiell idé, och många gjorde vad de kunde för att stoppa honom, men efteråt utnämndes det till ”Sveriges mest lyckade ungdomsprojekt”.

 

På en gammal skogsmyr i Dalarna, strax utanför Siljansnäs, har han nu skapat en egen flygby: Siljan Air Park. Där vanliga villatomter brukar ha ett garage har varje hus i byn en egen liten flyghangar. Här bor både hemmabyggare, hobbyflygare och de som flygpendlar med eget plan till jobbet. På ett halvår hade Calle Rönn sålt slut på nästan alla fyrtiofem tomter i flygbyn.

 

De senaste åren har Calle Rönn kämpat för att ge Siljan Air Park ett eget museum, och till midsommar 2011 öppnade dörrarna till den spektakulära museibyggnaden – ett träslott som lär vara ett av Sveriges största. Nu jobbar han för att få ta hand om Luftfartsverkets samling av gamla flygplan, så att de kan visas upp vid Siljan Air Park.

 

Nördcafé med Calle Rönn:

Tid: Onsdag 7 mars kl 18.00

Plats: Nördcaféet, Tekniska museet

Fri entré från 17.00!

 

OBS! Ändrat datum från 25 januari på grund av översvämmning på Tekniska Museet!

 

 

Siljan Air Park Museum

Text: Mikael Olrog

 

Sveriges nyaste flygmuseum är Siljan Air Park Museum som öppnade vid midsommar i 2011. Det ligger vid flygfältet vid Siljansnäs några kilometer väst om Leksand. De senaste åren har det varit mycket byggverksamhet kring fältet då många villor med både hangar och garage har byggts. En flygby har skapats där invånarna taxar sina plan från sitt eget hus direkt ut på fältet och startar. Flera Tyskar och Danskar har köpt hus där som sommarstugor.

 

I samband med detta har en eldsjäl också skapat ett flygmuseum, Siljan Air Park Museum. Eldsjälen i fråga heter Carl Rönn och han brinner för att förmedla, lära och inspirera andra till att bygga och flyga sina egna flygplan för att hantverkskunskapen inte ska gå förlorad för nya generationer i Sverige. Därför arbetar han med att bygga upp ett museum som ska ha fokus på pionjär, experiment och hemmabyggda flygplan, vilket förklarar det urval av flygplan och material som finns där.

 

Inuti tvåvåningsbyggnaden finns bl.a. följande flygplan Thulin N, Bleriot XI Bryggarkärran, resterna av ror Bergers flygplan från 1911 samt Nyrops Loppan. Dessutom finns för närvarande en nedskalad Fokker Dr I (85%) i halvfärdigt skick. Förutom ett antal propellrar finns också ett tio-tal motorer utställda. De gamla flygplanen och motorerna kommer från Tekniska museets samlingar i Stockholm. När det museet installerade sin utställning om rymden togs utställningen om det gamla pionjärflyget i Sverige bort. Istället för att hamna i magasin så visas det nu i Siljansnäs.

 

Förhoppningsvis kan det bli en permanent utställning. För närvarande finns endast ett flygande plan som visas upp på museet, en Fischer Celebrity SE-XRY men ytterligare två nedskalade flygplan från 1:a världskriget finns i hangarer utanför museet. Dessa är en Nieuport 11 och en Fokker E III. Liksom Fischern och Fokker Dr I har dessa två flygplan byggts av gymnasieungdomar under ledning av Carl. Fischern byggdes i Tullinge för några år sedan medan de Nieuporten byggts i Insjön och De övriga i bl.a. Leksand, Mora, Borlänge och Malung. Flera plan är på väg, bl.a. ytterligare två Nieuports.

 

Visionen är att skapa en underhållande teaterpjäs med flyginslag som kan spelas upp på fältet framför museet som ska kunna locka både barn och vuxna. Inne på museet finns ett rum under uppbyggnad för barnen där de kan vika olika

pappersflygplan, göra olika flygrelaterade experiment samt leka med de trampbilar i form av Spitfire, Mustang och Tummelisa som finns. Inträde på museet var för närvarande 50 kr. Se http://www.siljanairparkmuseum.se/ för

öppettider. Ett tips är att ta kontakt innan för att kolla att vädret är bra. För 250 kr får man medlemskap i föreningen, en flygtur i SE-XRY samt fritt inträde. Självklart nappade författaren på detta excellenta erbjudande.

 

 

Thulin A som restaurerades och flögs av Mikael Karlsson på Gärdet 2010. Planschen framför planet anknyter till lokal flyghistoria i Dalarna. Entreprenörerna Åhlen & Holm kom från Insjön (liksom Claes Ohlson) och de gjorde mycket för att sprida flyg i Sverige de första decennierna på 1900-talet. Foto: Mikael Olrog.

Thulin A som restaurerades och flögs av Mikael Karlsson på Gärdet 2010. Planschen framför planet anknyter till lokal flyghistoria i Dalarna. Entreprenörerna Åhlen & Holm kom från Insjön (liksom Claes Ohlson) och de gjorde mycket för att sprida flyg i Sverige de första decennierna på 1900-talet.
Foto: Mikael Olrog.

 

En halvfärdig Fokker Dr I visar på ett fint sätt hur flygplan är uppbyggda och vad de kan byggas av. Foto: Mikael Olrog.

En halvfärdig Fokker Dr I visar på ett fint sätt hur flygplan är uppbyggda och vad de kan byggas av.
Foto: Mikael Olrog.

 

Museet är inrymt i den slottsliknande gula byggnaden med torn. På framsidan finns en stor hög altan som gör att besökarna lätt kan se vad som sker påbanan framför. Foto: Mikael Olrog.

Museet är inrymt i den slottsliknande gula byggnaden med torn. På framsidan finns en stor hög altan som gör att besökarna lätt kan se vad som sker påbanan framför. Foto: Mikael Olrog.

 

Museets initiativtagare, Carl Rönn parkerar SE-XYR Fischer Celebrity efter en flygtur. I bakgrunden star en Nieuport 11 och en Fokker E III I 85% storlek. De senare blir förhoppningsvis flygklara till nästa sommar. Foto: Mikael Olrog.

Museets initiativtagare, Carl Rönn parkerar SE-XYR Fischer Celebrity efter en flygtur. I bakgrunden star en Nieuport 11 och en Fokker E III I 85% storlek. De senare blir förhoppningsvis flygklara till nästa sommar. Foto: Mikael Olrog.

 

I förgrunden syns Bror Bergers flygplan från 1911 samt en gammal ballongkorg. I bakgrunden syns Thulin A och Thulin N. Nybergs Loppan finns också på övervåningen liksom Fokker Dr I. Foto: Mikael Olrog.

I förgrunden syns Bror Bergers flygplan från 1911 samt en gammal ballongkorg. I bakgrunden syns Thulin A och Thulin N. Nybergs Loppan finns också på övervåningen liksom Fokker Dr I. Foto: Mikael Olrog.

 

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm