SAS Boeing B737-600 säger farväl - sista officiella flygningenSkrivet datum: 8 december 2019 Uppdaterat datum: 8 december 2019 Text: Hans Groby och Viktor Gadestedt
SAS förnyar sin flygplansflotta och har bestämt att det är Airbus A320neo de ska använda på kort- och medeldistanslinjerna framöver. När de nya flygplanen sätts i trafik så innebär det också att de äldre fasas ut och lördagen den 30 november genomförde SAS en avskedsflygning, när de för sista gången flög passagerare med Boeing 737-600, som även fått smeknamnet ”grisen”. Lördag 30 november 2019 var det den sista officiella flygningen med SAS Boeing B737-600, med det passande flightnumret SK600, med start kl. 13.30 från Arlandas bana 01L. Flygningen gick från Stockholm-Arlanda till Oslo-Gardermoen och som en del av avskedet gick flygningen först söderut för att visa upp sig en sista gång på Köpenhamn, Kastrup där piloterna gjorde inflygning mot bana 22L vilken dock avbröts på ca 120 meters höjd, för att fortsätta färden mot Gardermoen. Väster om Göteborg var flygningen programmerad i färddatorn så att dess flygväg bildade texten 600, vilket de som följde flygningen på Flightradar24 kunde notera. Efter detta så sattes kursen åter mot Gardermoen, där landning blev kl. 15.57 på bana 01R. FAKTARUTA Flygplanstyp: Boeing B737-600 (B737-683) Flygplansindivid: LN-RPG “Geirmund Viking”, levererades till SAS år 1999. Serienummer: 28310 Flightnummer: SK600 Boeing 737-600 lanserades av Scandinavian Airlines 1995, med första flygplan levererat den 18 september 1998
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm |