Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Saab Safir – en flygande folkpensionär

Skrivet datum: 19 november 2010

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Saab

 

Den 20 november är det på dagen 65 år sedan skolflygplanet Saab Safir premiärflög. Safir byggdes i 323 exemplar, varav flertalet exporterades till militära och civila kunder i en mängd olika länder. Numera är Safir ett populärt veteranflygplan.

 

Saab 91 Safir konstruerades som ett litet enmotorigt rese- och skolflygplan, med plats för max fyra personer ombord. Den första flygningen gjordes av piloten Olle Hagermark den 20 november 1945.

 

Safir var ett av tre stora projekt som inleddes på Saab för att efter andra världskrigets slut bredda verksamheten genom att ta sig in på den civila marknaden. De två andra var trafikflygplanet Saab 90 Scandia och Saab 92 som inte var något flygplan, utan en bil.

 

Serietillverkningen av Safir startade på våren 1946 och pågick i 20 år. Största kund blev det svenska Flygvapnet som köpte ett hundratal exemplar varav det sista togs ur tjänst 1992.

 

Från 1952 användes Safir vid Krigsflygskolan i Ljungbyhed och med sin klargula målning blev flygplanstypen en välkänd silhuett över Skåne. Safir var det första flygplan som ett fyrsiffrigt antal förhoppningsfulla blivande stridsflygare fick prova på.

 

Fina flygegenskaper och bra driftsäkerhet har gjort Safir mycket omtyckt bland piloter och flygtekniker.

 

När Safir inte längre användes som skolflygplan fördelades de till Flygvapnets samtliga flygflottiljer. Därför har Safir också kunna ses flyga kring bland annat Ängelholm, Ronneby, Kalmar, Såtenäs, Linköping, Norrköping, Nyköping, Tullinge, Barkarby, Uppsala, Söderhamn, Östersund och Luleå.

 

Saab Safir uppmärksammades också i Sverige 1947 när den välkände greven Carl-Gustaf von Rosen satte ett inofficiellt världsrekord genom att non-stop flyga en Safir mellan Bromma och Addis Abeba i Etiopien. Flygningen tog 30 timmar och 52 minuter.

 

I antal räknat är Safir en av Saabs största exportframgångar på flygsidan. Safir såldes till både militära och civila operatörer i Etiopien, Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Tunisien, Österrike.

 

Idag finns det cirka 80 Safir kvar, varav mer än hälften är luftvärdiga och de är nu omtyckta veteranflygplan bland Safir-entusiaster. Förutom i Sverige finns de i länder som Schweiz, USA, Finland, Nederländerna, Norge och Sydafrika.

 

Privatflygaren Sture Friedner är stolt ägare till en Saab Safir. Den är renoverad till toppskick och försedd med autentisk målning som när flygplanet flögs i Ljungbyhed under 1950-talet.

 

- Safir är lätt och härlig att flyga. Dessutom är det många som har personliga minnen av den, det märks vid besök på flyguppvisningar. Den är ju en verklig klassiker inom svensk flyghistoria, säger Sture Friedner.

 

 

Läs mer om "Safirgulor" på Lae blogg.

 

 

Sture Friedners Saab 91B Safir SE-IGK vid hemmafältet på Skå-Edeby. Foto: Gunnar Åkerberg.

Sture Friedners Saab 91B Safir SE-IGK vid hemmafältet på Skå-Edeby. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Sk 50 var den militära beteckningen på Saab Safir i det svenska Flygvapnet. Foto: Gunnar Åkerberg.

Sk 50 var den militära beteckningen på Saab Safir i det svenska Flygvapnet. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Saab Safir har en rymlig kabin. Foto: Gunnar Åkerberg.

Saab Safir har en rymlig kabin. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Flygflottiljen F 18 i Tullinge var en av platserna där Sk 50 användes flitigt en gång i tiden – numera är flygfältet nedlagt sedan många år och bostäder håller på att byggas på fältet. Foto: Gunnar Åkerberg.

Flygflottiljen F 18 i Tullinge var en av platserna där Sk 50 användes flitigt en gång i tiden – numera är flygfältet nedlagt sedan många år och bostäder håller på att byggas på fältet. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Läs mer om verksamheten vid flygflottiljen F 18 på F 18 kamratförenings hemsida Foto: Gunnar Åkerberg.

Läs mer om verksamheten vid flygflottiljen F 18 på F 18 kamratförenings hemsida Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Förhoppningsvis kommer en J 35 Draken placeras på en pelare på det gamla flottiljområdet som ett minne över flygverksamheten på flygfältet. Foto: Gunnar Åkerberg.

Förhoppningsvis kommer en J 35 Draken placeras på en pelare på det gamla flottiljområdet som ett minne över flygverksamheten på flygfältet. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Ett fält som fortfarande är aktivt i Stockholmsområdet är Vallentuna flygfält, där Åke Jansson bland annat har sin DC-3 baserad under sommarhalvåret. Foto: Gunnar Åkerberg.

Ett fält som fortfarande är aktivt i Stockholmsområdet är Vallentuna flygfält, där Åke Jansson bland annat har sin DC-3 baserad under sommarhalvåret. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Stockholms skärgård med Vaxholm framför höger vinge. Foto: Gunnar Åkerberg.

Stockholms skärgård med Vaxholm framför höger vinge. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Sture Friedner spakar sin fina Saab Safir över Skå-Edeby flygfält som syns i bakgrunden. Foto: Gunnar Åkerberg.

Sture Friedner spakar sin fina Saab Safir över Skå-Edeby flygfält som syns i bakgrunden.
Foto: Gunnar Åkerberg.

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm