Schackrutigt vårens flugaSkrivet datum: 7 maj 2009 Uppdaterat datum: 6 oktober 2013 Text: Gunnar Åkerberg
Två intressanta flygplan med någon form av schackrutigt mönster på fen- och stjärtpartiet som gemensam nämnare kommer att förgylla luftrummet i Sverige med start i vår.
Flygplanen det handlar om är Niclas Amrén och Stefan Sandbergs Harvard IIB, SE-BII, 'Check'Er Tail' och Biltemas nyförvärvade Supermarine Spitfire FR Mk.XVIIIe, G-BUOS.
Fredagen den 5 september 2008 var det Roll Out av Niclas Amrén och Stefan Sandbergs Harvard IIB, SE-BII, 'Check'Er Tail' på Håtunaholms gård. Niclas och Stefan köpte flygplanet i januari 2005 av Pär Erixon som hade påbörjat en renovering av maskinen i Göteborg.
Efter drygt tre års hårt arbete med 5 000 nedlagda arbetstimmar har Niclas och Stefan färdigställt kärran. Flygplanet flög under åren 1948-69 i det svenska flygvapnet, då som en Sk 16A med id-nummer 16128. Den första flygningen med SE-BII på närmare 40 år genomfördes den 21 april av Stefan Sandberg.
Harvard & Klemm i Håtuna
Lördagen den 16 maj bjuder för tredje gången Håkan Wijkander med vänner in till "Taildragger-träff" på Håtunaholms flygstråk. Träffen är öppen för alla men endast historiskt intressanta flygplan och flygplan försedda med sporrhjul eller -skopa är välkomna att landa. Resten får komma land eller sjövägen. Parkering av flygplanen i trädgården eller i hästhagen efter anvisning som vanligt Bilparkering på gårdsplanen vid huset för veteranbilar och vid stallet för nyare fordon. Koordinater Long N 59°37.36 Lat E 17°37. Banriktning: Landning 30 (Uppför), Start 12 (Nerför). För fältinformation ring Håkan 070-811 39 16, Stefan 070-568 68 35 eller Nicke 073-182 44 80 Enklare mat finns på plats från kl.13:00.
Besökare på träffen kommer att för första gången i officiella sammanhang kunna njuta av 'Check'Er Tail' i sitt rätta element. Det kommer även att finnas möjlighet att titta på Håkan Wijkanders senast renoverade Klemm Kl 35D, SE-BGA.
Fullblods - Spitfire till Ängelholm
Supermarine Spitfire FR Mk.XVIIIe är beteckningen på Biltemas senaste tillskott i den växande samlingen med luftvärdiga warbirds i Ängelholm.
Biltemas nyanskaffade Spitfire är tillverkad 1945 och levererades till RAF som SM845. Efter en kort karriär i Royal Air Force tjänstgjorde maskinen i det indiska flygvapnet från 1947 till slutet av femtiotalet. Efter ha tillbringat tjugo år som skenmål på en flygbas i Indien skeppades Spitfiren till USA för restaurering. Efter en lång rad ägare färdigställdes slutligen renoveringen i England och med den civila registreringen G-BUOS gjorde kärran sitt luftdop under sommaren år 2000. Sedan dess har maskinen regelbundet medverkat i flygshower vid hemmabasen på Duxford. G-BUOS är för närvarande målad och märkt som GZ-J från RAF No 32 Squadron.
Representanter från Biltema skrev på kontraktet för nyförvärvet i december 2008. Bertil Gerhardt ferryflyger i skrivande stund (torsdag den 7 maj) hem kärran via rutten Duxford - Ostende - Groningen - Sönderborg - Säve - Rygge - Ängelholm. SM845/GZ-J (cn 6S/672224) ägs formellt av Biltema Norge A/S men kommer att registreras och opereras i Sverige av Biltema Sweden Holding AB. Efter att flygplanet har tullats in i Norge kommer Bertil Gerhardt fortsätta resan till Biltemas hemmabas i Ängelholm.
Bertil Gerhardt, hans son, Filip Gerhardt och nyblivne Spitfirepiloten Pär Cederqvist kommer att turnera land & rike runt med Biltemas warbirds i stort sett varje helg i sommar. Midsommarhelgen är enda flygfria helgen…
Läs mer om Biltemas flygplan och årets uppvisningskalender på http://www.biltema.se/ och titta under rubriken "Biltema sponsrar".
|
|||||||||||||||
© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm |