Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Tre gånger Klemm 35 i Håtuna

Skrivet datum: 7 januari 2010

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Gunnar Åkerberg

 

På Taildragger-träffen i Håtuna lördagen den 16 maj 2009 var det roll-out av Håkan Wijkanders senaste renoveringsprojekt, en Klemm Kl 35D med registreringen, SE-BGA. Sju månader senare var kärran färdigrenoverad, besiktigad och redo för sitt första luftdop. Lördagen den 19 december var det dags för de första flygningarna på närmare 50 år för SE-BGA. Provflygningen genomfördes av ägaren själv, Håkan Wijkander, under ganska bistra vinterförhållanden.

 

Håkan Wijkander har tillsammans med Niclas Amrén och Stefan Sandberg lagt ner drygt 3 500 arbetstimmar sedan 2005 för att färdigställa SE-BGA i det fantastiskt fina skick den är i dag.

 

Totalt gjordes tre starter under den första provflygningen den 19 december och sammanlagt loggades omkring 20 minuter flygtid under dessa tre flygningar. När dessa rader skrivs i början av januari så har Håkan Wijkander loggat ytterligare 4-5 flygtimmar i SE-BGA och den fortsatta provflygningsfasen är därmed i full gång.

 

I Sverige finns det i skrivande stund tre luftvärdiga Klemm Kl 35D - som alla är baserade vid den vackert belägna Håtunaholms gård! Sedan tidigare finns SE-BPT samt SE-BPU baserade på fältet, de får nu sällskap av det senaste nytillskottet, SE-BGA.

 

Lördagen den 22 maj bjuder Håkan Wijkander med vänner för fjärde gången in till Taildragger-träff på Håtunaholms flygstråk. Träffen är öppen för alla flygmaskiner men endast historiskt intressanta flygplan och flygplan försedda med sporrhjul eller -skopa är välkomna att landa. Resten får komma land eller sjövägen. Parkering av flygplan sker i trädgården eller i hästhagen efter anvisning. Bilparkering på gårdsplanen vid huset för veteranbilar och vid stallet för nyare fordon.

 

Passa på att besöka träffen den 22 maj! Vem vet - om väder och vindförhållanden är gynnsamma och tekniken är på arrangörernas sida så kanske får vi se tre Klemm 35 i luften samtidigt…!

 

Mer information, med tider och andra nyttiga upplysningar om träffen kommer att publiceras på vår hemsida och via vårt nyhetsbrev senare i år. Anmälan till SFF Stockholms nyhetsbrev går att göra här.

 

 

Roll-out av SE-BGA på taildragger-träffen i Håtuna den 16 maj 2009. Foto: Gunnar Åkerberg

Roll-out av SE-BGA på taildragger-träffen i Håtuna den 16 maj 2009. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Ett halvår senare, den 19 december var det garanterat myggfritt! Rolf Nylund från SFF Stockholm vid höger vingspets utmanar kylan.  Foto: Gunnar Åkerberg.

Ett halvår senare, den 19 december var det garanterat myggfritt! Rolf Nylund från SFF Stockholm vid höger vingspets utmanar kylan.  Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Efter en kort stunds varmkörning... Foto: Gunnar Åkerberg

Efter en kort stunds varmkörning... Foto: Gunnar Åkerberg.

 

..Var det dags för första flygningen efter renovering. Foto: Gunnar Åkerberg.

...Var det dags för första flygningen efter renovering. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Målningen på SE-BGA är inspirerad av förlagan, en Klemm 35D, som Luftwaffe använde som kurirflygplan vid Luftkriegsschule 3 (LKS 3) på Östfronten 1944/45. Foto: Gunnar Åkerberg.

Målningen på SE-BGA är inspirerad av förlagan, en Klemm 35D, som Luftwaffe använde som kurirflygplan vid Luftkriegsschule 3 (LKS 3) på Östfronten 1944/45. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

En liten men tapper skara bevittnade den första provflygningen. Foto: Gunnar Åkerberg.

En liten men tapper skara bevittnade den första provflygningen. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Både Kärran och dess förare verkade trivas i kylan! Foto: Gunnar Åkerberg.

Både Kärran och dess förare verkade trivas i kylan! Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Men frågan är om inte Håkan Wijkander trivs ännu bättre här - på Håtuna en vacker majdag i fjol...Foto: Gunnar Åkerberg.

Men frågan är om inte Håkan Wijkander trivs ännu bättre här - på Håtuna en vacker majdag i fjol...Foto: Gunnar Åkerberg.

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm