Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Välkommen till föredrag om "Vingar för vinterkriget – den okända flygplanshjälpen till Finland"

Skrivet datum: 26 oktober 2018

Uppdaterat datum: 29 oktober 2018

Text: SFF Stockholm

 

SFF Stockholms första föredragsmöte på Armémuseum den 11 november har ett mycket intressant ämne, som behandlar ett ganska okänt kapitel i flyghistorien. Med Sovjetunionens anfall på Karelska näset den 30 november 1939 inleddes finska vinterkriget. Sverige förklarade sig vara icke-krigförande, vilket möjliggjorde att stödja Finland materiellt och tillåta rekrytering av frivilliga.

Det mest kända svenska stödet är Svenska frivilligkåren på drygt 8 000 man. Till frivilligkåren hörde en flygavdelning, F 19. Kåren grupperades i norra Finland och kunde avlasta finska armé- och flygförband, som i stället insattes på den karelska fronten. F 19, som med tolv J 8 (Gloster Gladiator) och fem B 4A (Hawker Hart) åderlåtit det svenska flygvapnet på en tredjedel av dess jaktplan, var inte det enda stödet på flygsidan. Den svenska staten hade till en början skänkt åtta äldre flygplan till Finland, och ytterligare flygplan kunde inköpas efter frivilliga gåvor och insamlingar. I Eskilstuna inrättades en flygskola för utbildning av finska piloter.

Men det mest omfattande flygstödet var något annat, och kom att få avsevärt större betydelse. Finland hade på egen hand lyckats införskaffa ett stort antal stridsflygplan från Frankrike, Italien, Storbritannien och USA. Dessa flygplan – över 200 stycken – anlände till Finland genom Sverige med svenska statens goda minne och diskreta stöd. Inte mindre än 157 flygplan monterades på olika platser i Sverige, exempelvis Morane M.S. 406 av ABA i Malmö, Brewster B-239 av SAAB i Trollhättan, Westland Lysander av Götaverken i Göteborg, och Fiat G.50 på alla tre ställen. En stor del av återstoden, som Bristol Blenheim och Hawker Hurricane, flögs av brittiska piloter till Västerås och hämtades av finska piloter.

Föredragshållare är Per Iko, kavalleriofficer, fil.mag i historia. Militär bakgrund från jägar- och underrättelsetjänst med flera utlandsmissioner. Tidigare chef för Militärhistoriska avdelningen vid Försvarshögskolan. Forskar för närvarande om totalförsvarets uppbyggnad efter 1945. Medverkat i antologin Svenska slagfält och har i övrigt författat om bland annat totalförsvar, transitering av en SS-bataljon genom Sverige, svensk fältpolis och internationell militär tjänstgöring.

Plats: Armémuseum, Riddargatan 13 (T-bana Östermalmstorg) hörsalen 4 trappor

Tid: Söndag den 11 november 2018 kl. 14.00

Anmälan: Ingen föranmälan!

Entré: Fri entré till museet.

Arrangör: Svensk Flyghistorisk Förening, Region Stockholm

Vi behöver ditt stöd! SFF Stockholm har ingen medlemsavgift och vi tar ingen entréavgift till våra möten. För att kunna täcka våra utgifter och fortsätta vår verksamhet är vi helt beroende av ditt frivilliga stöd. Lägg din gåva i hinken som skickas runt på mötet eller skicka ditt bidrag på SWISH 1231041748. Tack för ditt bidrag!

Bjud gärna med en eller flera kompisar! Ju fler desto bättre! Ingen föränmälan!

Alla är välkomna på våra möten – du behöver inte vara medlem i SFF för att delta!

Blenheim-OH-IPA-BL-134-400226-b.jpg

Den 26 februari 1940 hämtades tolv Bristol Blenheim I från Västerås och flögs till Jukajärvis is i Karelen med hastigt påmålade ”civila” registreringar. Detta plan, OH-IPA, egentligen BL-134, försvann under ett spaningsuppdrag vid Svir den 13 juli 1941. Foto: Svensk flyghistorisk förening.

CFG05-kopia.jpg

Löjtnant Nils Lundgren hade hämtat Fiat G.50 FA-7 i Trollhättan den 5 februari 1940. I hangaren på F 6 hängde man på skylten ”Glöm ej oljekran”. Efter inskjutning flög Lundgren planet vidare till Västerås den 7 februari. Dagen efter gick det förlorat över Östersjön. Foto Karl-Axel Hansson/Karlsborgs fästningsmuseum.

Fin2.jpg

Två Brewster B-239 och en Fiat G.50 i Trollhättan sista veckan i februari 1940. Med BW-352 sköt översergeant Eero Kinnunen ned 4½ Tupolev SB den 25 juni 1941. Foto: Svensk flyghistorisk förening.

MS-310.jpg

Tre Morane-Saulnier M.S. 406 överraskades av snöstorm över Småland den 10 februari 1940 och tvingades landa på Visingsö. Dagen efter flögs de till F 6 i Karlsborg. Ett av dessa var MS-310 som under Fortsättningskriget sköt ner tre fientliga plan. Foto Karl-Axel Hansson/Karlsborgs fästningsmuseum.

IMG_0279.JPG

Föredragshållaren Per Iko sittande i en Tupolev Tu-95 Bear. Foto: Ronnie Holmgren.

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm