Den viktigaste komponenten i ett flygplan är motorn. Den skall generera fart och lyftkraft och den får ej tillföra flygplanet en alltför stor viktökning och byggvolym.
Nu på söndag har SFF Stockholms medlemsmöte på Armémuseum tema flygmotorer. Erik Prisell berättar om flygkolvmotorers utveckling under 100 års tid. Under det gångna århundradet har ett stort antal olika metoder framtagits varför söndagens möte enbart koncentrerar sig på kolvmotorer. Om intresse finns kommer vi framöver ha ytterligare ett flygmotormöte, där vi redovisar jetmotorns utveckling.
Konstruktörerna av kolvmotorer har visat en otroligt uppfinningsrikedom för att lösa de uppkomna problemen som vitt skiljer sig från bilmotorernas utveckling. De olika byggsystemen visas rikligt i en mängd på bilder.
Plats: Armémuseum, Riddargatan 13 (T-bana Östermalmstorg)
Tid: Söndag 13 april kl. 14.00 hörsalen 4 trappor.
För besök på SFF-aktivitet behövs ej entréavgift erläggas på museet. Bjud gärna med en eller flera kompisar! Ju fler desto bättre!
Alla är välkomna på våra möten!
Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
Ordförande
SFF Stockholm
|
Svensktillverkad Pratt & Whitney Twin Wasp kopia STWC-3. Användes bland annat i DC-3 och J 22. Foto: Gunnar Åkerberg. |
|
Pratt & Whitney R 1340-AN-1. Standardmotor i North American AT-6 Texan, Sk 16 i Flygvapnet. Foto: Gunnar Åkerberg. |