Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Välkommen till föredrag på Armémuseum om jetmotorns utveckling!

Skrivet datum: 7 april 2015

Uppdaterat datum: 7 april 2015

Text: Lars-Eric Larsson

 

Förra säsongen så höll vår kunnige föredragshållare Erik Prisell ett föredrag om flygkolvmotorns utveckling. Nu på söndag den 12 april är det dags för del två, med tema Jetmotorn.

En jetmotor (förr även kallad reaktionsmotor eller reamotor) är en motor som accelererar en gas- eller vätskeström bakåt för att ge en framåtriktad kraft eller för att driva en propeller via en turbinaxel.

Jetmotorn har så många positiva egenskaper varför den nu har tagit över nyutvecklingen. Den fantastiska utvecklingen av jetmotorn till oavsett flygplanstyp har gjort den oslagbar. Vid dagens möte skall den fantastiska produktutvecklingen gås igenom. Där motorn har kunnat anpassas till den flygplantyp den är avsedd för att driva.

Plats: Armémuseum i Stockholm, Riddargatan 13 (T-bana Östermalmstorg) hörsalen 4 tr.

Tid: Söndagen den 12 april kl. 14.00

Arrangör: Svensk Flyghistorisk Förening, Region Stockholm

Bjud gärna med några vänner! Ju fler desto bättre!

VÄLKOMNA!

Med vänlig hälsning

SFF Stockholm

Detta är en De Havilland RM 2/Ghost. Den är konstruerad av De Havilland i England, men licenstillverkad i Sverige av Svensk Flygmotor AB. Motortypen har bland annat använts i Saab J29 Tunnan och De Havilland Venom. Denna motor finns utställd på Arlanda Flygsamlingar, som har ett stort antal motorer utställda, både kolvmotorer och jetmotorer. Ett besök där rekommenderas starkt!

Detta är en De Havilland RM 2/Ghost. Den är konstruerad av De Havilland i England, men licenstillverkad i Sverige av Svensk Flygmotor AB. Motortypen har bland annat använts i Saab J29 Tunnan och De Havilland Venom. Denna motor finns utställd på Arlanda Flygsamlingar, som har ett stort antal motorer utställda, både kolvmotorer och jetmotorer. Ett besök där rekommenderas starkt!

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm