Välbesökt julmöte 2009Skrivet datum: 11 december 2009 Uppdaterat datum: 6 oktober 2013 Text: Bernt Olsson
Det var många som sökt sig till Armémusum och SFF Stockholms julmöte söndagen den 6 december. Från regionens start 1993 har julmötet haft hemlig gäst samt lotterier. I begynnelsen var det ett skinklotteri men det har under åren vuxit till ett rejält flyglotteri med flygresor, flygkonst, flygböcker, flyg-dvd och andra flygrelaterade vinster som välvilliga sponsorer skänkt oss. Intäkterna går oavkortat till SFF Stockholms mötesverksamhet.
Årets hemlige gäst var helikoptermekaniker Jan-Åke Andersson som numera är bilbyggare i Bålsta och driver Jana Motors. Jan-Åke kåserade på ett trivsamt sätt om sitt välfyllda internationella flygarliv som startade 1957 som flygpojke i Flygvapnet där han bland annat på F 8 Barkarby renoverade Saab J21 A för museiändamål. Därefter flygmekanikerskola i Stockholm för att sedan 1961 göra sin värnpliktstjänstgöring på Arméns Helikopterskola i Boden. Där fick Jan-Åke utbildning på Alouette II och Agusta Bell 204.
Efter vistelsen i Boden till F 18 Tullinge för flygteknikerutbildning på J 35 Draken. 1965 var det dags för civilt jobb på Ostermans Aero Bromma och Jan-Åke och jobbade med Bell 47, Bell 206A, Vertol 44 och Vertol 107. 1967 lämnade Jan-Åke Bromma för att jobba med Bell-maskiner i England hos Autair Helicopter Service Ltd. 1969 åter till Ostermans för tjänstgöring på Grönland med Bell 206A samt flygningar för Röda Korset i Bangladesh.
Ostermans var på den tiden agent för ryska helikoptern Kamov KA26 och Jan-Åke fick en genuin utbildning i Ryssland. 1972 till Nigeria och jobb hos Pan African Airlines med för Jan-Åke kända kärror som Bell 47 och Bell 206B. Efter några år i Afrika åter till Sverige och Sterner Aero AB i Borlänge. Återigen Bell 47 och även Aerospatiale Lama 315 efter utbildning i Frankrike. Efter något år i Borlänge åter till Bromma och Ostermans för att skruva på Bell 204B och Bell 206B för att 1977 återvända till Grönland och jobba för Greenland Air Charter som också flög dessa Bellhelikoptrar. 1979 jobb i Nigeria igen, Pan African Airlines. En period hos Ostermans som försäljare verkstadstjänster i Europa hanns också med innan denna gedigna helikopterkarriär avslutades 1996.
Vi vill även passa på att tacka våra sponsorer som skänkt priser till årets uppskattade jullotteri:
Malmö Aviation, Bromma Jan-Olov Andersson, Almunge Flygande Veteraner, Bromma Saabgroup, Linköping Bengt Simson, Täby Kurt Ivarsson, Knivsta Steve Jernströmer, Solna Bernt Olsson, Hässelby Klackenbergs Böcker & Papper, Vällingby
|
|||||||||||
© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm |