Välkommen till föredrag med tema "Saab 37 Viggen 50 år!"Skrivet datum: 20 januari 2017 Uppdaterat datum: 22 januari 2017 Text: SFF Stockholm
Söndagen den 5 februari startar vi vårens möten på Armémuseum. Föredragshållare är Ulf Edlund (f.d. ordförande i SFF och tidigare verksam inom Saab) på temat ”Saab 37 Viggen 50 år”. Mycket passande då Viggen ”fyller” 50 den 8 februari. Vi kommer som vanligt att hålla ett kort årsmöte innan föredraget. Ulf Edlunds Viggenföredrag börjar med en presentation av bakgrunden och därefter utvecklingen, försäljningsansträngningarna och användningen i flygvapnet. Efter sin civilingenjörsexamen på KTH Flyg 1963 började Ulf Edlund på Saab i Linköping och arbetade de följande åtta åren på Viggenprojektet, först som systemingenjör och därefter med marknadsföring. De resterande 32 åren var han involverad i både civila och militära projekt och var bl.a. den förste projektledaren för Saab 340. Före föredraget så håller vi ett kort årsmöte i SFF Stockholm. Kallelsen hittar du här! Låt inte detta avskräcka dig från att komma på mötet! Vi kan lova dig att vi kommer att hålla ett mycket kort, men stadgeenligt årsmöte. SFF medlemsservice kommer att vara på plats och sälja böcker med anknytning till Viggen Från och med den 2 februari 2016 så är det fri entré till Armémuseum. Att besöka våra föredragsmöten är kostnadsfritt för medlemmar i SFF, men för icke medlemmer debiterar Armémuseum 50 kr. Bjud gärna med en eller flera kompisar! Ju fler desto bättre! Alla är välkomna på våra möten! Plats: Armémuseum i Stockholm, Riddargatan 13 (T-bana Östermalmstorg) hörsalen 4 tr. Tid: Söndagen den 5 februari kl. 14.00 Arrangör: Svensk Flyghistorisk Förening, Region Stockholm FAKTA OM SAAB 37 VIGGEN (hämtat från Wikipedia) Saab 37 Viggen är ett stridsflygplan utvecklat och byggt av Saab AB. Första flygning skedde den 8 februari 1967 och leveranserna till Flygvapnet inleddes år 1971. Viggen är ett stridsflygplan, som finns i fyra olika versioner för att klara olika typer av uppgifter. Dessutom finns en utbildningsversion (SK 37). Flygplanet är dubbeldeltavingat med s.k. canardvinge, som tillsammans med reverseringssystemet (möjlighet att vända motorns utblås framåt) ger möjlighet till att landa på mycket korta sträckor, även vid hala banor. Dessa korta start- och landningssträckor var en förutsättning för att kunna utnyttja det svenska vägbassystemet. Viggen tillverkades mellan åren 1970 och 1990. Sista flygningen i aktiv tjänst skedde vid en avslutningsceremoni med två flygplan från Norrbottens flygflottilj (F 21) den 25 november 2005. Efter att Viggen-systemet tagits ur aktiv tjänst vid Flygvapnet, kvarstod det vid Försökscentralen (FMV:PROV). Den 26 juni 2007 genomfördes dock det sista flygpasset och fotopasset vid Försökscentralen med en rote Sk 37E Viggen, individ 37809 (Viktor 09) flögs av Mj Michael Rosenqvist med Jonas Beronius i baksits och individ 37813 (Viktor 13) flögs av Mj Rickard Mattsson med Per Johansson i baksits.
|
|||||||||||||||||
© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm |